Vegetáriánus étrend összeállítása a gyakorlatban sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk. Legyünk őszinték. Mennyi figyelmet szán egy vegyes táplálkozást folytató átlag magyar az egészséges étrend összeállítására? Tetszik, vagy nem tetszik, de a tény az, hogy sajnos nem sokat. Aztán mégis felnőnek a gyerekek. Ha táplálkozás szempontjából valami veszélyezteti az egészséget, akkor az sokkal inkább az egészségtelen ételek, nem pedig az étrend összeállítása.

Nem mintha nem volna fontos a vegetáriánus vagy vegán értrend összeállítása, de nem kell túlaggódni a kérdést. Egyszerűen csak táplálkozzunk változatosan: tudatos táplálkozás kialakítása legyen a mérvadó. Ne essünk túlzásokba, és akkor abból baj nem lehet. Ha valaki nem vegán, hanem fogyaszt tejterméket, akkor aztán pedig pláne nincs miért aggódni. Tegyük hozzá gyorsan, a vegánoknak sem kell aggódniuk, ha az egészséges étrend hívei.
Lássuk azért, mint mond a szakember. Kálmán Renáta, a Lét-tudatos projekt alapítója 4 gyermek anyjaként foglalja össze a vegetáriánus étrend összeállításával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Vegetáriánus étrend összeállítása a gyakorlatban egyszerű

Kálmán Renáta írása

Vegetáriánus étrend összeállítása a gyakorlatban

A tudatos élet egyik fontos alkotóeleme a megfelelően összeállított, egészséges étrend. Indiában a lakosság egy része hagyományként követi táplálkozásában és életszemléletében az erőszakmentességet, de a világ más területein is egyre többen választják a vegetáriánus étrendet.

Bizonyára vannak, akik nem tudják elképzelni, hogy mit esznek nap mint nap a vegán vagy vegetáriánus étrenden élők, mert a hús puszta kiiktatását vélik alatta. Ha ez így lenne, akkor az étkezés nagyon egyoldalú és kiegyensúlyozatlan lenne.

A jól összeállított vegetariánus étrend ettől lényegesen különbözik. Az indiai ételeket kóstolva tapasztaljuk, hogy harmonikusak, egészek, nem érezzük úgy, hogy bármi is hiányozna belőlük. Ugyanez igaz az európai ételekre is, hiszen ezek a fogások is lehetnek kiegyensúlyozottak hús nélkül. A finom vegetáriánus ételek elkészítéséhez természetesen szükségesek ha jó vegetáriánus receptek. Tipp: igyál meg egy finom gyömbérteát>> gyömbér tea elkészítése

Szerencsére manapság változatos alapanyagok állnak rendelkezésünkre, ha főzni szeretnénk. Elmúlt már az a kor, hogy a szója (szójakocka, granulátum) és annak származékai jelentsék az egyetlen hús-alternatívát. Ha valaki mindenáron húshoz hasonló alapanyagot keres, az választhatja a szejtánt (búzahús), és készíthet belőle hagyományos ízeket idéző szejtánpörköltet vagy rántott szejtánt.

A gyakorlatban azonban nem a hús növényi változatának megkreálására kell törekedni, hanem az évszakhoz igazodó és rendelkezésünkre álló alapanyagokból változatos ételek készítésére, akár adott recept szerint, akár teret engedve a fantáziánknak.

Fehérje- és vasszükséglet a vegetáriánus étrendben

Sokan arra kíváncsiak, hogy milyen növényi forrásból tudjuk fedezni a szervezet fehérje- és vasszükégletét.

Fehérjeforrás: hüvelyesek (bab, borsó, lencse, tofu), magvak (dió, mogyoró, napraforgó), gabonák (tönkölybúza, zab), tejtermékek.

Vast tartalmaz: mák, cékla, aszalt szilva, aszalt sárgabarack, búzacsíra, zabpehely.

Miből áll a jól összeállított vegetariánus étrend?

Alapanyag szempontjából használjunk minél többféle élelmiszert. A lusta vagy éppen tulzottan lefoglalt ember gyakran kifelejti az olyan értékes, egészséges és olcsó élelmiszereket, mint az alma, vagy más gyümölcsök. Törekedjünk rá, hogy minen nap vigyünk be valamit az alábbi kategóriákból:

  • Gyümölcsök
  • Zöldségek
  • Hüvelyesek
  • Gabonafélék
  • Magvak
  • Csírák

Lakto vegetariánusok fogyasszanak tejterméket. a vegánok pedig növényi tejeket és növényi tejtermékeket. 

 

Ételként elkészítve pedig a következő ételfélék kerülhetek az asztalunkra napi rendszerességgel:

  • Kenyérfélék
  • Levesek
  • Főzelékek
  • Sült és rántott zöldségek
  • Rakott ételek
  • Tésztafélék
  • Rizs- és gabonafélék köretnek
  • Mártások
  • Növényi pástétomok
  • Saláták
  • Édességek

Beszerzési helyek

Elsőként a piacon, a reform- és bioboltokban érdemes szétnézni, de ma már nagyáruházban is kaphatók ilyen termékek. természetesen a legegyszerűbb, legegészségesebb, legfinomabb és legolcsóbb, ha magunk készítjük el. Növényi pástétom elkészítése vayg növényi tej elkészítése nem igényel több időt 1-2 percnél. Hűtőben tárolva akár egy hétre valót is elkészíthetünk előre.

Célszerű minél kevésbé feldolgozott alapanyagot választani, hiszen a feldolgozottság mértékével csökken azok eredeti táplálkozás-élettani értéke.

A bioélelmiszerek szigorú ellenőrzés alatt állnak, de sajnos hazánkban elég magas az áruk. Megoldás jelenthet, ha ismerős termelőtől, megbízható árustól vásárolunk vagy magunk termeljük meg élelmiszerünk legalább egy részét.

Tavaszi megújulás


Tavasszal buzog bennünk a tettvágy, nagyobb a lendület az új dolgokhoz, a változtatáshoz.
A Kos az újrakezdés hava és ilyenkor hihetetlen energiák összpontosulnak, bele lehet vágni valami újba, mert üdvös a kezdet.
A nehéz kabátot ledobjuk, tavaszi salátákat eszünk, tisztítókúrába fogunk, és talán beiratkozunk egy jógastúdióba is. Egyszóval: megújulunk.
Ugyanakkor lényeges, hogy ez az elindulás ne csak szalmalángszerű fellángolás legyen.


Tavaszi tisztítókúra


Tavasszal nem csak a házunkat és kertünket kell rendbe tenni, kitakarítani, hanem a testünkre-lelkünkre is ráfér egy kis tisztítás.
A téli hónapok során felszedett plusz kilók, lemerülőben lévő vitaminkészleteink, vagy a tavaszi fáradtság változtatásért kiált.
Elsőként érdemes „tavasziasítani" étkezésünket, életmódunkat.
Csökkenteni a szervezetünkbe bevitt só, állati fehérje (nemcsak hús, tojás, hanem tejtermék is), a cukor, az erős fűszerek, valamint a melegítő hatású gabonák mennyiségét. Emellett pedig növelni a gyümölcs és a zöldség fogyasztását.
A néhány plusz kilón felül észlelhetjük azt is, hogy szervezetünk visszatart valamit, puffadtabbak lehetünk és bőrtünetek is jelentkezhetnek.
A méregtelenítésben a legfontosabb szerepet a máj, a tüdő, a vese és a bőr látja el. Ezek működését támogató ételek és gyógyteák fogyasztásával elősegíthetjük a tisztulási folyamatot.
Aki nem szokott vagy szeretne teljes böjtöt tartani, viszont kicsit megtisztítaná szervezetét, az tartson egy egyhetes könnyített kúrát, melyet minden nehézség nélkül beiktathat akár a dolgos hétköznapokba is.

Célszerű fogyó Holdnál kezdeni, mert ez az időszak jobban segíti a tisztulást, a méregtelenítést és a fogyást. Folytassunk könnyített étkezést, gyógyteákkal kiegészítve.
A legjobb növények a salaktalanításhoz: nyírfalevél, csalán, gyermekláncfű.


Zöld növények: az egészséges étrend pillérei


A természet újra éledezik, megjelennek azok az első zöldek, melyeket a legtöbb ember csak haszontalan gazként tart számon, pedig aki kicsit jobban megismeri őket, számtalan hasznos tulajdonságát fedezheti fel nekik. Ilyen a tyúkhúr, a gyermekláncfű.
Egyik kedvező hatásuk, hogy nagymértékben elősegítik a szervezet méregtelenítését, tisztulását, támogatják a máj munkáját, melyre a tél után nagy szükségünk van.
Aki teheti, kora tavasszal vessen hónapos retket, salátát, borsót. A friss levegőn, jóleső elfáradásig végzett munka erősíti, energetizálja a testet.
Étkezésünkben ilyenkor nagy szerephez jutnak a csírák és az első tavaszi zöld leveles növények.
Részlet a Tavaszi megújulás receptekkel c. kiadványból - megrendelés: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


Joomla SEF URLs by Artio