A böjtölés hatása felbecsülhetetlen

Tudatos táplálkozás

Aki a tudatos táplálkozás híve, az jól tudja, hogy a böjtölés hatása felbecsülhetetlen. Február a farsangi időszak, mégis a népi kalendáriumban böjt előhava a hónap neve. Miért? Mert régebben a nagy mulatozást a húsvétig tartó nagyböjt 40 napja követte. Ez szinte életmentő szerepet töltött be. Ugyanis a nagy eszem-iszom után kóros teltségérzet miatt nyögdécselt a legtöbb jómódú ember. Érdemes hát megvizsgálni a varázslatos böjt csodáját testi és lelki értelemben is.

Rémisztő adat, hogy hazánkban a lakosság minimum 30-40%-a szenved valamilyen emésztési probléma miatt. Ugyanakkor mindenkinek van egy saját orvosa. Önnön szervezete, amely a megfelelő életmód mellett képes segíteni őt. Nem a gyorséttermek vagy a hamarjában bekapott falatok és a túlfogyasztás jelenti ezt az életstílust. Ételeink nemcsak táplálékok, egyben gyógyszerek is lehetnek. Miként a böjt is az egyik legjobb orvosság.

A böjtölés hatása a szellemre

A koplalás a gyógyulás és a lelki tisztulás része lehet, illetve azt eredményezheti. A böjtölés kedvező hatással van a szellemi tevékenységekre is. Nem véletlen, hogy minden vallás ismeri a böjt gyakorlatát. A hindu filozófia az upavasa böjtöt ajánlja. Miben különbözik ez nyugati társaitól? Abban, hogy míg a testtől megvonják az élelmiszert, a lelket táplálják. Ha nincs a szervezet az emésztéssel leterhelve, energia szabadul fel. Ezáltal a figyelem felerősödhet. Ezt az időt az óind hagyomány a lelki társulásra, szent helyek felkeresésére ajánlja. Ott a szentéletű emberektől kérdezni, tanulni lehet.

A böjtölés hatása az egészségre

Nincs olyan pirula, mely annyi jó hatást fejtene ki, mint akár egy rövidebb böjt. Ráadásul ingyenesen. Javítja az inzulin érzékenységet, csökkenti a 2. típusú diabétesz, valamint az Alzheimer- és Parkinson-kór kockázatait.

A „takarékos üzemmód” többek között jótékony hatással van a vérkeringésre, a magas vérnyomásra. Segíti a lúgosítás folyamatát. A legújabb kutatások szerint még a rákos betegségek megelőzésében is szerepet játszik. Kedvezően befolyásolja a hormonháztartást. Ez hasznosságának csak a néhány legfontosabb területe.

A böjtölés veszélyei

Jól ismert táplálkozási zavar az anorexia és a sokkal gyakoribb bulimia. Mindkettő a téves önkép és a még hiányosabb életfelfogás következménye. A fegyelmezett böjtölés hatása soha nem káros. Ha valaki a külsejét tekinti a legnagyobb értéknek, akkor nem az egészség az elsődleges szempont. A böjtölés veszélyei leselkedhetnek rá. A külsőségek híve mindent megtesz, hogy testét az éppen aktuális divatirányzat szerint formálja. Itt nem számít az egészség. A stresszel és szorongással teli élet is gyakran okoz bulimiás „falásrohamokat”, amit a hashajtók és a hányás követ. Pedig józan pillanatunkban tudjuk, hogy a problémákból nem az evés a kiút.

A koplalás egészséges is lehet

Elfogadott tény, hogy a rendszeres testmozgás segíti a normális testsúly kialakulását, és csökkenti az egészségügyi kockázatokat. A koplalás egészséges is lehet. A vegetáriánus ételek is egyértelmű előnyökkel járnak. Sőt a táplálkozás tekintetében más szempontok is érdekesek lehetnek. Megvizsgálva az indiai koldusokat, azt találták, hogy sokkal kisebb a fogszuvasodás mértéke, mint a legtöbb gazdag nyugati ország jól táplált embereinél. 160 koldus között csupán kettőnél észleltek szuvas fogakat. Egy általános egészségügyi vizsgálat során pedig az derült ki, hogy a koldusok testi állapota feltűnően hasonlít a kontroll csoportban részt vett 80 orvostanhallgató erőnlétéhez. Klinikailag a két csoport fizikai állapota nem sokban tért el.

A koplalás hatása az egészségre

Egy másik vizsgálatban a kutatók nemcsak azt a kérdést tették fel, hogy mit ettek a nehéz táplálkozási körülmények között, hanem azt: mit nem ettek? Milyen keveset ettek? Ez a tanulmány kimutatta, hogy a koldusok kevesebbet ettek ugyan, de nem voltak alultápláltak. Ezzel szemben az orvostanhallgatók túltápláltak, ugyanakkor a sok cukor és feldolgozott élelmiszer következtében alultápláltak voltak. A tanulmány szerint a koldusoknak jobb bélflórájuk volt, sokkal kevesebb vagy szinte semmi antibiotikumot nem kaptak. Nem úgy, mint a „megfelelő módon” ellátott diákok.

A böjtölés szabályai

Régebben böjtös ételnek nevezték a pénteki ebédet, mert nem tartalmazott húst. Óriási tévedés, ha azt gondoljuk, hogy a húst nem tartalmazó ebéd egyben böjtös étkezés is. Akinek számít az egészsége, az eleve vegetáriánus. Ez az alapja az erőszakmentes táplálkozásnak, mely szintén a lelki felemelkedést szolgálja.

A böjtölés hatása akkor eredményes, ha bizonyos feltételeket betartunk. A szabályok nagyon egyszerűek. A legfontosabb, hogy a saját fizikai állapotunkhoz igazítsuk. Ha tisztító kúrát végzünk, utána soha ne nehezen emészthető ételekkel folytassuk.

Éhezéssel nem lehet fogyókúrázni, és az éhség nem is azonos a koplalással. Ugyanis az első esetben mihelyt élelmiszerhez jut az ember, rögtön befalja. Tudatos koplaláskor pedig lassan pótolja a táplálékhiányt. Csak a tartós, illetve rendszeres böjt fog fokozatos súlyvesztést eredményezni. A böjtnek több fajtája is van, így aki komolyan szeretné egészségét megőrizni, válogathat a különféle lehetőségek közül. Van hosszabb-rövidebb időtartamú teljes böjt, és van csak folyadékon vagy gyümölcsökön alapuló is.

Vélemények a böjtről

Kedvcsinálóként néhány idézet, az ókortól napjainkig. Elsőként egy egyiptomi piramis felirata, i.e. 3800 :

Amit eszik, annak egynegyede saját magát, a háromnegyede pedig az orvost tartja életben.

Az ókorban a bölcsek, akik hosszú életet akartak élni, lelki tevékenységet végeztek. Önfegyelmet gyakoroltak, szent tanulmányokat folytattak, az upavasa böjtöt követték. (Charaka Samhita)

Az önkontroll gyakorlatát némi böjttel kezdjük. (Mahávira, a dzsainizmus egyik fő prófétája )

Mindenkinek önmagában van egy orvosa, nekünk csak segítenünk kell őt a munkájában. Ez a belső természetes gyógyító erő, az egészség kialakításának legnagyobb ereje… Betegség alatt enni csupán a betegség táplálását jelenti. (Hippokratész)

A böjt többet tesz az emberért, mint amit a legjobb gyógyszerek vagy a legjobb orvosok tudnak. Nem egy diétáról beszélek, hanem teljes táplálékmegvonásról. Tapasztalatból mondom. (Mark Twain)

A böjti időszakok részei a lényemnek. Éppoly kevéssé tudok lemondani róluk, mint a látásomról. Ami a látást jelenti a külvilág számára, az a böjt belső világunk számára. (Mahátma Gandhi)

A Természet törvényeit soha senki nem szegheti meg büntetlenül. A ma embere azt hiszi, megsértheti ezeket. Utána pedig rohan az orvoshoz, hogy az játssza ki a szabályokat, és csodákat tegyen vele. (Paul C. Bragg: A böjt csodája)

A böjtölés hatása számomra a test és lélek pihentetése, regenerálása Isten közelségében. (Marie Helvin, divatmodell)

Összegzés

A böjtölés hatása egyértelműen pozitív. Az elfogyasztott élelmiszer megváltoztathatja a gondolkodásmódot, magát az életet. Az élelmiszer üzemanyag, mely nélkül nem tudnánk létezni. Nem mindegy hát, hogy milyen és mennyi táplálékot küldünk, rossz esetben tömünk a gyomrunkba. A táplálék „információt” és anyagokat ad testünknek, amelyek szükségesek a megfelelő működéshez. Ha testünk nem kap megfelelő tájékoztatást, az anyagcsere folyamat felborul, megbetegszünk. A táplálkozási szokások megváltoztatása nagyon nehéz, de megéri az erőfeszítést.

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*