Az utóbbi évek legnagyobb politikai kihívása kétségkívül a migránsválság. A probléma valóban megosztja a társadalmat. Pro és kontra érvek röpködnek ide-oda. A helyes megoldást keresve lássuk, milyen megoldást kínálnak az indiai spirituális tanítások?

Politikai kérdések - spirituális megoldások

Tipp: Spirituális programok

 

Leveles Zoltán írása

Mindenki békét akar. Legalábbis ezt reméljük. Időről időre azonban mindenki jó szándéka ellenére felüti a fejét egy-egy társadalmi probléma, mely egy ideig lázban tartja, nyomorba dönti, végül háborúba kergeti a világot. Lehet ez egy gazdasági krízis, éhínség, nemzetellenesség vagy éppen a túlzott hazafiság.

A béke elérése

A Bhagavad-gítá tanítása szerint a békét az éri el, aki képes meglátni a lelket. A lélek az anyagtól egészen eltérő szubsztancia. A lélek örökkévaló, míg az anyag múlandó. Az élet örök, az emberi test átmeneti.

Hamis önazonosítás

A konfliktusok alapja a hamis önazonosítás. Az ember egyszerre érzi magát különféle entitásnak. Egyazon időben véli magát egy családhoz, városhoz, országhoz, nemzethez stb. tartozónak. Hogyan vállaljak áldozatott egyik entitásommal úgy, hogy másik entitásom érdekeivel ne ütközzek?

Háborús helyzetben természetesnek számít, hogy a családi entitást félretéve az ember kész feláldozni magát a nemzet vagy a hazaszeretet oltárán. De vajon mely entitásunk a legfontosabb?
Hogyan lehetséges, hogy egy apa síró gyermekeit és feleségét hátrahagyva önként elmegy a háborúba?

Az áldozatvállalás természete

A lélek természete szerint eredendően boldog és szeretetteljes. Éppen ezért szívesen hoz áldozatot másokért. Az áldozatvállalás különböző természetű lehet. Létezik anyagi sikerekért, barátokért, családért, városunkért, országunkért, nemzetünkért, Föld Anyáért, a rászorulókért, lelki felemelkedésünkért stb. való áldozatvállalás.

Az áldozatvállalás jellemzője, hogy azt az ember önként teszi. Éppen ezért jelent örömöt. Leszögezhetjük, hogy az áldozatvállalás belső igény. De vajon miért, kiért és mekkora áldozatot vállaljunk?

Testen túli identitás

A Védikus irodalom a Brihadáranyaka Upanisádban rávilágít, hogy valódi és legfontosabb entitásunk túlmutat a testi tudaton.

Aham brahmászmi - lélek vagyok.

A lélek testet ölt, majd mentalitásának és tetteinek köszönhetően halála után nagy eséllyel újra testet ölt. Ez a lélekvándorlás.

Az egyéni lélek egyik testről a másikra mindaddig vándorol, amíg el nem éri az üdvösség állapotát. A felszabadulás állapotában az egyén teljes mértékben megvalósítja lelki identitását. Nem a testével azonosítja magát. Nem látja magát sem férfinak, sem nőnek. Sem idősnek, sem fiatalnak. Sem ilyen vagy olyan nemzethez tartozónak. Csak annyira, amennyire a világában való boldoguláshoz ez szükséges.

Mint amennyire a színész a pódiumon királynak vagy koldusnak látja magát. Elfogadja a szerepét, de tisztában van valódi önazonosságával. Igyekszik jól játszani a rárótt szerepet. De valójában a realitás egy sokkal magasabb szintjén él: tudja, hogy a darab végén leveti jelmezét, majd hazatér szeretteihez.

Hasonlóan, földi pályafutásunk végén magunk mögött hagyva különféle földi megjelöléseinket hazatérünk, a Lelki Világba.

Ki a migráns?

Valamennyien odaátról származunk. Valódi otthonunk a Lelki Világ. Vendégként érkeztünk ide, a Földre, melyet unokáinktól kaptunk kölcsön. A végső tulajdonos pedig nem az unokánk, a családunk, de nem is a nemzetünk, hanem maga a Legfelsőbb.

Így már érthető, hogy valamennyien bevándorlóként érkeztünk a Földre. Ha pedig migránsok vagyunk, akkor tiszteletben kell tartanunk a külföld szabályait, és magát az országot is. Ebben az esetben a külföld, maga a Föld, sőt az egész anyagi világ. A szabályok pedig a karma törvényei.

Alap etikett, hogy ne koszoljuk össze más területét, és hogy ne öntözzük vérrel. Ezen a téren van még tanulnivalónk. A valódi probléma a környezetszennyezés és a fölösleges állatmészárlás. Ha ezt a két dolgot rendbe tennénk, akkor nagyjából mennybéli hangulatban élhetnénk.

Idejöttünk valahonnan Odaátról, Isten tudja honnét. Aztán körülnézünk, és kitűzzük a zászlót, hogy ez a terület a mienk, és mostantól a mi szabályaink az érvényesek. Hát ez az, ami nem illő viselkedés. Nem csak hogy nem illő, de egyenesen etikátlan. Miért kell más földjét sajátunkénak hinni, idegenként lestrapálni, és mindenáron a magunk elképzeléseihez alakítani?

Politikai csatározás helyett spirituális megoldás

Problémák megoldása után kutatva nem szégyen a történelem kiemelkedő személyiségeitől tanulni. Ne féljünk olyanok példáját követni, akik életükkel fizettek a testvériség, valamint a lelki szemlélet hirdetése és megélése miatt. Kövessük bátran a Védák, Krisztus, Gandhi vagy Martin Luther King tanítását! Haláluk nem elrettentés, hanem remény és világítótorony. A szűk testi identitás alapú korlátok közé szorított önérdek helyett tartsuk szem előtt a spirituális értékeket.

Életünk terheire, legyen az magánjellegű vagy társadalmi, egyetlen gyógyír a lelki látásmód. A spirituális szemléletben nem különbségeket látunk, hanem egységet. A lelki világszemlélet nem más, mint annak meglátása, hogy lelkek vagyunk. Én is. Te is. Ő is.

Mit jelent ez? A védikus irodalom Maha Upanishad-ban szereplő válasza: „Vaszidhaiva kutumbakam.” Jelentése: az egész világ egy család.

 

Ez is érdekelhet:

 

 

Joomla SEF URLs by Artio