India a színek világa. Különösen érvényes ez az indiai ruhákra. Valóságos katarzis, ahogyan India utcáin szinte ruhamúzeumban találja magár az ember. Mutatjuk képekkel és leírással, hogy milyenek az indiai esküvői ruhák, és a többi indiai viseletet. Fergeteges indiai öltözködés: szári, dhóti, lóháton érkező vőlegény és minden, amit a hagyományos indiai ruhákról tudni illik. Az indiai fejviseletekről itt olvashatsz>> indiai turbán

 

 

Indiai ruhák: hagyományos indiai viselet

 

Indiai ruhák: hagyományos indiai viselet

Indiában a divat kultúrát a hagyományos öltözékek, a modern nyugati ruhák és e kettő keveredése határozza meg. A tradicionális indiai viselet is rendkívül változatos a különböző indiai államokban. A különféle díszítésű formákat csak a színek és színárnyalatok gazdagsága múlja felül. India ezen a téren is az ellentétek országa: a gyöngyökkel és féldrágakövekkel ékesített, aranyszállal hímzett tiszta selyem mellett a legegyszerűbb öltözék a legáltalánosabb.

Mind a nők, mind a férfiak számára egy hosszú „textilcsík”, a szári vagy a dhóti.

Indiai viselet

A kortárs indiai öltözet a divat 4000 éves gazdag történelmén alapul. Az indiai öltözködés régiónként változnak, még a legegyszerűbb fajtáknál is. Függetlenül attól, hogy női száriról vagy férfi dhótiról van-e szó különbözhet a kivágás, a szegély vagy az anyag.

India lakossága meglehetősen tarka. Éppen ezért, a ruházat változása mellett, régiónkénk az indiai konyha, a köszönés, a zene, a vallás és a nyelvek is különbözőek.

A kiegészítőkről, mint amilyenek a fejdísz és egyéb indiai ékszerek, valamint a testre festett tilak jelekről vagy henna motívumokról már nem is beszélve. A legtöbb vidéki ember és jó néhány városi lakos identitása: a kasztja, vallása, regionális vagy etnikai hovatartozása ezek alapján követhető.

A ruházati stílus nyugaton is továbbít információkat, ez Indiában még inkább jellemző. Egy hozzáértő meg tudja állapítani, hogy melyik etnikai régióból származik az egyén vagy legalábbis az öltözéke.

Indiai női ruha - az indiai öltözködés alapja

A női indiai viselet legfontosabb darabjai még ma is a hagyományokat követik. Elengedhetetlen kellék a dupatta, egy hosszú kendő, amit fejre vagy nyak köré tekerve, egy vagy két vállra vetve vagy vállról lelógatva hordanak.

Az általános öltözködést a legegyszerűbb ruhák jelentik. Ugyanakkor a szivárvány minden színében pompázik ez is. Ez elsősorban a női szárit és de a szári a felsőtestet is takarja. Természetes alapanyagú szövött pamut vagy indiai selyem, de már a műszálas szári is elterjedt.

A salwar kameez leginkább a nyugati nadrágkosztümhöz hasonlít, csak sokkal változatosabb kivitelben. Pandzsabi-nak, Pandzsáb öltönynek is hívják, mivel az azonos nevű indiai államban igen elterjedt.

Tradicionálisan Észak-India és Pakisztán területéről indult hódító útjára. Három különálló részből áll: kameez (póló), salwar (nadrág, amit gumi vagy mandzsetta fog össze a bokánál), valamint dupatta (sál).

Egy lenge nadrág és egy tunikaszerű felső, melynek az oldalvarrása deréktól lefelé szabadon van hagyva, így rendkívül kényelmes mozgásszabadságot ad. Egyszerű anyagból, kevés dísszel mindennapi viselet, de létezik luxus változata is.

A choli, a rövid kis blúz az ókori Indiában a nők által viselt háromrészes öltözetből alakult ki.

Általában szabadon hagyja a köldököt, ezért különösen alkalmas viselet az indiai forró nyárban.

A lehenga hosszú, hímzett és rakott szoknya. Alapanyaga lehet selyem, pamut, khadi, gyapjú, krepp, szatén, brokát és sifon. A szöveten kívül a dekoratív varrási minták is szerepet játszanak a díszítésben. Ez a ruhadarab széles választékot kínál: a legegyszerűbbtől az aranyszálas, hímzett, gyöngyökkel és flitterekkel ékesített luxus kivitelig.

Indiai női ruha képek


Indiai viselet a száriAz indiai szári tradicionális indiai női ruha. A szári 4,5-8 méter hosszú és 60-120 cm széles textil, melyet a nők derék köré csavarnak szoknyaként. Az anyag végét az egyik vállon átvetik. A szári felkötésének módja tájegységenként változó. Északon jellemzően a szári végével a fejet is elfedik.

 

Tradicionális női ruhák, india viseletek: salwar, kameez vagy panjabi

Tradicionális női ruhák, india viseletek: salwar, kameez vagy panjabi

Indiai női ruha: a tradicionális lehenga

A lehenga nyugaton is közkedvelt indiai viselet

 

 

indiai ruhák: klasszikus vonalak modern feldolgozásbanKlasszikus vonalak modern feldolgozásban: indiai ruhák és indiai visleletek
Indiai ruhák klasszikus vonalak modern feldolgozásban



Indiai öltözködés férfi szemmel: az indiai férfiruha jellemzői

A hagyományos férfi indiai viselet a dhoti és a lungi. Egyiknek sincs szabásmintája, egyik sem függ viselőjének alakjától, könnyen tárolható és mosható. Egyszóval rendkívül praktikus. Mindkettőt meghatározott módon a derék köré kell tekerni, hajtásokat alkalmazni.

A férfiaknál a nadrág szerepét tölti be. Az indiai férfiruhára is jellemző a gazdag színválaszték. Még a világos, „nőiesnek” tartott színek is megtalálhatóak, de a díszítés és a hozzárendelt színkombináció mindenképpen férfias jelleget ad az ilyen ruhának is.

 Indiai férfi ruha

Az indiai férfi ing a kurta. Lehet rövid és hosszú ujjú, csípőig vagy térdig érő. Még ma is előkelő öltözködésnek számít a jó minőségű, színes dhóti és kurta, melyhez mellényt is felvehetnek. Selyemből, brokátból is készül ünnepi alkalmakra elegáns viselet.

lungi dhoti

Az első képen a lungi látható, a középső és a jobboldfali pedig a dhóti különféle ráncolását mutatja be.

A salwar, a bokánál keskeny laza nadrág, amit derékban öv húz össze a nők és férfiak számára is kényelmes viselet. Változatosságot ad a térdig érő vagy jóval a térd alatti hosszúságú tunika vagy kabát jár hozzá. India északi és nyugati részén a turbánt viseltek ezekkel az együttesekkel.

sherwani
A sherwani, egy vastagabb anyagból készült kabátszerű ruhanemű is mogul hatást mutat. Szorosan simul a testhez, elől gombolódik. Gazdagon díszített, hímezett változata ünnepélyes alkalomra, például esküvőre való.

 

Indiai esküvői ruha

Az esküvők örömteli alkalmak, az azonos szertartások mellett minden közösségnek vannak különböző hagyományai is. Lehetetlen mindet felsorolni. Rajasthan világszerte a gazdag kulturális örökségéről ismert, de ezt elmondhatjuk a dél-indiai államokról is.

Indiai esküvői ruha

Madhya Pradesh nem csak a lenyűgöző épületekről és a gyönyörű helyekről ismert. India szíve, tükrözi az ország élénk és gazdag kultúráját. Textilipara is rendkívül fejlett. A fényes, élénk színárnyalatok és színek – más néven Bihar. Itt népszerűek a bonyolult esküvői szertartások, de a gujarati esküvő is színek és rituálék eklektikus keveréke.

Odissza elegáns. A klasszikus stílus lehet egyszerű és a kifinomultság szempontjából is gazdagon díszített. Karnatakában az esküvő egzotikus kultúrája mértékletes szokásokat tartalmaz, amelyek magukban foglalják az alapvető hindu rituálékat.

ruhák idézet


Indiai ruhák tájegységek szerint

Indiában a kulturális sokszínűség az etnikai ruházatban is megmutatkozik. Nem csak államonként jellemző, hanem az állam különböző vallásaitól, törzseitől és közösségeitől is függ. India tagállamaiban a hagyományos ruhadarabok színükben és díszítésükben térnek el egymástól. Vagy abban, milyen módon rögzítik és ráncolják a derekukon. Lehetetlen felsorolni minden részletet, ízelítőül csak néhányat tudunk.

Alig van olyan nő Indiában, akinek gardróbja nem tartalmazza benáreszi selyem szárit. A Kanchipuram selyem szári szintén a kézművesek egy csodálatos alkotása. Merész és élénk színe nagyon kedvelt a dél-indiai nőknél. A számtalan száriféle közül a pamut szári a legkényelmesebb. Könnyű és szellős, kecses és nőies, de nemcsak elegáns, kényelmes is, különösen a forró indiai nyári hónapokban. Minden alkalomra viselhető, tanárnők, doktornők is hordják munkahelyükön. Delhiben az ország minden részéről származó etnikai ruházattal lehet találkozni.

indiai öltözködés:  rajasthan


Pandzsáb ismert a jellegzetes cipőjéről, a jutiról is, amelyet hivatalos alkalmakon is elfogadnak.

A nők V alakban hordják a sálakat, amelyek kontrasztosak az együttes színnel. A férfiak speciális formájú turbánt is hordanak. A Rádzsasztáni turbánok is híresek, kiemelkedő turisztikai vonzerőt jelentenek. Dzsammu és Kasmír ruha hagyománya világos kontrasztos színkombinációkról ismert, mely kivételes hímző művészettel párosul. A Kutch hímzés Gudzsarát híressége. Egyedülálló technikája bonyolult összefonódott öltésekkel dolgozik.

A minták általában geometriai formák köré épülnek, és kis tükröket is körülfonnak. A férfiak hagyományos ruhája Gudzsarátban a kediyu, ez a speciális felső. Ünnepi alkalomra való. A nők és férfiak ruházata is tobzódik a színekben.

Miért őrizték meg jobban a nők a hagyományos viseletet?

A viselet radikális megváltoztatása nem volt elfogadható a nők számára. A férfiakat nem kötötték ilyen korlátozások. Hajlandóak voltak arra, hogy a jobb karrierlehetőség érdekében elhagyják nagy múltú öltözködési stílusukat, de nem akarták, hogy a nők is felhagyjanak a számukra fontos hagyománnyal. A nőket a munkahelyek nem kényszerítették a nyugati ruhák viselésére.

Tradicionális indiai öltözködés: Gujarath

A britek elárasztották az indiai piacot saját termékeikkel. A brit uralkodás idején a kormányzati állásokban a férfiaknak főleg nyugati ruhákat kellett viselniük. Sok ember erőszakkal hagyta el a hagyományos dótit, kurtát, mert ez volt a követelmény. Mára már megszokott a nadrág és az ing viselése.

Az indiai divatipar

Már az Indus völgy civilizációban szőtt pamutot használtak a ruhákhoz. A Rig Véda, a Rámájana és a Mahábhárata az ősi korszak szövését is megemlíti. A Rámájana utal az arisztokrácia által viselt gazdag anyagokra és az egyszerű ruhákra, amelyeket a közemberek hordanak. Az ősi korszakhoz tartozó szobrok is tanúskodnak az indiai textilipar különleges hagyományairól.

A dél-indiai selyemszöveteket a 13. század folyamán már exportálták. Az indiai textíliák olyan népszerűek voltak, hogy az európai kereskedelmi cégek többsége azzal kezdett el kereskedni. Több száz évig India exportálta a legtöbb ruházati és háztartási textíliát, különösen a pamutot, de néhány gyapjút és selymet is.

A divat saját kulturális esztétikáját követve különleges mintákat és színeket tervezett. A muzulmán hódítás, a tizenkettediktől a tizenkilencedik századig tartó időszak alatt az iszlám motívumok is beépültek a ruhatervezésbe, főleg az előkelők öltözködésébe.

A tizenkilencedik század végén a fent említett ruhák széles köre és gazdag textíliák kerültek a piacra. Arannyal hímzett bársonyok, áttetsző pamut muszlinok, brokát selymek az indiai elit öltözködéséhez. A középső és az alsó osztályok hazai pamutot viseltek, előnyben részesítve az olcsóbb, iparilag előállított, főleg a brit gyárakból származó pamutruhákat.

A brit és az európai kereskedelem a tizenhetedik századtól több stílusú ruhadarabot vitt Indiába. Főleg a férfiak ruházkodását változtatták meg. Nadrágot és nyugati stílusú ingeket vezettek be. A női kardigánok és férfi pulóverek is népszerűek voltak. India textiliparát a brit gyarmatosítás sok helyen teljesen, máshol részlegesen tönkretette, de szerencsére nem véglegesen.

Ismerjük Gandhi khadi-mozgalmát, a drága és gyenge minőségű brit termékek elutasítását, a kézi szövésű hazai termékek viseletére buzdító felhívását. India felszabadításáért folytatott küzdelem során a hazafiak elvetették az iparilag előállított ruhát. A khadi egy sokoldalú szövet, nyáron hűvös és télen meleg. Ma már újra széles körben elfogadott.

1947 után megtörtént a textil- és ruházati ipar szerkezetátalakítása. A kormány elősegítette a gépesített fonást, hogy a kézi szövőgépek alapanyagát előteremtsék, és támogatták az szövés hagyományainak újjászületését.

A nyolcvanas évek végén a textilpolitika ösztönözte mind a szövés, mind a fonás iparosítását, beleértve a szintetikus anyagok gyártását is. A pamut-poliészter keverékek népszerűbbek lettek a munkás és a középosztályban. A képzett tervezőket azonban továbbra is inspirálják az indiai örökség fényűző hagyományai. A modern divatterv a indiai gazdag kézmunka-készletre támaszkodik a nyomtatás, hímzés, festés és az egyéb őshonos textilipari kézművességek terén.


A huszonegyedik század elejére a szári és a salwar-kameez-dupatta együttes globalizálódott. A szári megőrizte hétköznapi, praktikus és luxuskivitelű rangját is. Ünnepi alkalomkor a nők az salwar-féle nadrág helyett gyakran hosszú, gazdagon díszített szoknyát választanak. A duppatta régen a fátyol szerepét töltötte be, de ma is fontos kiegészítő. Egy elegáns nő az elit társadalomban bárhol a világon viselhetné ezt az együttest és a selyemszárit is.

Az ősi időkben, amikor a nemesfémek olcsón és könnyen elérhetők voltak, speciális technikával ezüstből vagy aranyból készült szálat szőttek a ruhába. Készítésének művészete évszázadokon át öröklődött apáról fiúra. Indiában az egyik ősi kézművességnek számít. Ma már többnyire rézzel, ötvözettel vagy más módon pótolják. Gujarat állam nyugati partján fekszik Surat, a nemzet textil központja vagy India selyemvárosa. Ez a város ma is az aranyszálas szegélyek legfőbb előállítója. Több mint 800 textilkereskedője van.

 

 

 

Joomla SEF URLs by Artio