Legutóbbi indiai utamon a napi sajtó egyik fő témája a 2001-ben India parlamentje előtt elkövetett terrortámadás fő vádlottjának közelgő ítélete volt. Ti. a gépfegyveres lövöldözésben egy biztonsági ember életét vesztette, s ilyen, halálesettel járó állam elleni bűntettért Indiában kötél általi halál jár.

A szegedi Közéleti Kávéházban tartott előadásomon valahogyan szóba került a halálbüntetés. Vizsgáljuk meg hát a kérdést az óind nézőpontból.

Először is szögezzük le, hogy az erőszakmentességről és a mindenki iránt érzett együttérzéséről híres hindu világkép gyilkossági esetekben a halálbüntetés mellett áll ki. Hogy lehet ez?

A válasz a hinduizmusban jól ismert és elfogadott karma törvényében keresendő. Az előre megfontolt, nyereségvágyból vagy kéjből elkövetett szándékos gyilkosság következményeként a természet törvényei lesújtanak: a gyilkos meggyilkoltatik. Vagy ebben, vagy egy következő életében. Eszerint, a gyilkosságért börtönbüntetését letöltött emberre egyszer még mindenképpen lecsap a sors keze: hogy valóban megértse tettének súlyát, hogy tanulhasson, át kell élnie azt a fájdalmat, amit okozott. És lehet, hogy következő életében egy becsületes családapa lesz gyönyörű feleséggel, tehetséges gyerekekkel, mégis a legszebb pillanatban kell otthagynia családját, végignéznie, megtapasztalnia azt a fájdalmat, amit számára a család és az élet elvesztése jelent, s amit családja érez a látszólag igazságtalanul elvesztett férj és apa miatt. Relatív síkról nézve igazságtalan és kegyetlen, de ha együtt látjuk az egészet, akkor érthetővé válik.

És a megbocsátás, a kegyelem?

Szaddam Husszein halálra ítélésének kapcsán a buddhizmus abszolút szaktekintélye, Őszentsége a Dalai Láma így nyilatkozott: kegyelmezni kell. A karma törvénykönyvének szemszögéből viszont felmerül a kérdés, hogy vajon kegyelem-e az, ha súlyosbítjuk a büntetést, vagyis a kivégzés helyett, a hosszú börtönbüntetés után mégiscsak kivégzi az illetőt a karma törvénye? A kivégzéssel a bűnös letudja bűnét, s nem utolsó sorban a környezete is látja, milyen sors vár a gyilkosra. A bűnös pedig ezzel a tettével kapcsolatban tiszta lappal kezdheti következő születését.

Dalai Láma

Ezek a tények a karma törvénykönyve szerint. Halálos ítéletet hozni azonban nem könnyű. Különösen, hogy olyan hírek és képek keringenek a sajtóban és a világhálón, amelyek egyértelművé teszik, a kivégzés semmi esetben sem lehet humánus, hiszen szenvedést okozunk általa. Azt hiszem ugyanakkor, hogy a kivégzésekről szóló hírek és képek mellé illő volna odatűzni a bűntettről szóló rendőrségi jelentéseket és fényképeket is.

Leveles Zoltán

Joomla SEF URLs by Artio