Érzelmek kifejezése az indiai táncban

Tanulmányok

Túri Virág Réka írása

A hétköznapi életben az érzelmeink a leghamarabb és legőszintébben az arcunkon mutatkoznak meg. Még ha igen erősen el is akarjuk azt takarni, az arcunk nehezen tud hazudni. A másodperc töredéke alatt jönnek létre különböző igen összetett mimikai gesztusok. Az arc egyes részeinek számtalan mozdulata lehet, ezeket pedig kombinálhatjuk is. Ily módon akár tanulhatóak az egyes kifejezések.

Rukmini devi bharata natyam táncművész

A Nátjasásztrában nem csupán a lábmunkák, lépéskombinációk és pozíciók módszertani leírása található meg, hanem ezek mellett az érzelmeket kifejező arcjáték részletekbe menő kidolgozására is rácsodálkozhatunk.

Natya sastra idézet

Harminchatféle módja van, hogy miként használhatja a táncos a pillantását. A szemgolyó kilencféle, a szemhéj szintén kilencféle és a szemöldök hétféle mozdulatát különbözteti meg. Egészen meglepő módon még az orca, az orr, az áll, az ajkak, a száj a nyak játékára is fel tud sorolni számtalan lehetőséget. Mindezek variánsai pedig szinte végtelenné teszi az érzelmek arcon való kifejezésének lehetőségét.

Túri Virág Réka kapcsolódó írásai

Natya sastra, a tánc és dráma egyik legősibb tankönyve
A Nátja sásztra eredete
A nátjasásztra szerint a tánc Istentől való
Az indiai dráma érzelmei a natya sastrában

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*