Érzelmek kifejezése az indiai táncban

Tanulmányok

Túri Virág Réka írása

A hétköznapi életben az érzelmeink a leghamarabb és legőszintébben az arcunkon mutatkoznak meg. Még ha igen erősen el is akarjuk azt takarni, az arcunk nehezen tud hazudni. A másodperc töredéke alatt jönnek létre különböző igen összetett mimikai gesztusok. Az arc egyes részeinek számtalan mozdulata lehet, ezeket pedig kombinálhatjuk is. Ily módon akár tanulhatóak az egyes kifejezések.

Tipp: Rámtalált a tánc – Túri Virág Réka táncestje a Bharata Kultúrtérben

Rukmini devi bharata natyam tancmuvesz

A Nátjasásztrában nem csupán a lábmunkák, lépéskombinációk és pozíciók módszertani leírása található meg, hanem ezek mellett az érzelmeket kifejező arcjáték részletekbe menő kidolgozására is rácsodálkozhatunk.

natya sastra idézet

Harminchatféle módja van, hogy miként használhatja a táncos a pillantását. A szemgolyó kilencféle, a szemhéj szintén kilencféle és a szemöldök hétféle mozdulatát különbözteti meg. Egészen meglepő módon még az orca, az orr, az áll, az ajkak, a száj a nyak játékára is fel tud sorolni számtalan lehetőséget. Mindezek variánsai pedig szinte végtelenné teszi az érzelmek arcon való kifejezésének lehetőségét.

Túri Virág Réka kapcsolódó írásai

Natya sastra, a tánc és dráma egyik legősibb tankönyve
A Nátja sásztra eredete és tartalma
A nátjasásztra szerint a tánc Istentől való
Az indiai dráma érzelmei a natya sastrában

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*