A depresszió leküzdése. Gondolatok az egészség világnapja kapcsán

Tanulmányok

A depresszió nem csak egyszerűen szomorúság, hanem betegség. Kialakulásáért elsősorban modern világunk stresszel teli életét teszik felelőssé. Kevesen értik meg, hogy minden gondolkodásunk, világképünk következménye. Vajon hogyan lehetséges a depresszió leküzdése? Az egészség nem csupán betegségtől való tünetmentességet, hanem egy pozitív létállapotot is jelent. Az egészséges életmód mellett ritkán alakul ki a depresszió.

1948. április 7-én az ENSZ megalapította az egészségügyi világszervezetet, a WHO-t (World Health Organization). Azóta ez a nap az egészségügyi világnap évfordulója. A WHO minden évben más és más témára fókuszál. Az egyik év programja a depresszió elleni küzdelem volt. A statisztika szerint a depresszió világszerte egyre több, a WHO szerint naponta 120-200 millió embert érint. Mit tehetünk mi, hogy elkerüljük a depresszió sötét napjait?

A depresszió jelei

A depresszió jelei időben figyelmeztetnek, komolyan kell venni azokat. Több tünete is van. A depresszió biztos jele, ha a hétköznapi tevékenységeink elvégzése is nehéz, ha semmihez sincs kedvünk. Az önbizalomhiányt sikertelenség, majd idegesség, hullámzó koncentrációs teljesítmény, sőt reménytelenség követi.

Az alvászavar, a szorongás csak a kezdet. A szorongás érdektelenséget, érzelmi labilitást, pánikrohamot is okozhat. Mindez további bajok forrása. Vajon mit hoz a holnap? Szinte mindenki aggódik valamiért: az iskolában, a munkahelyén vagy a családi problémák miatt. Súlyosabb esetben ezt követi a párkapcsolat válsága.

A stressz következtében migrén és emésztőrendszeri betegségek léphetnek fel. Ha nem tanuljuk meg a stresszes helyzetek kezelését, egy idő után számos betegség forrása lesz. Kihat a szív- és érrendszeri rendellenességekre. A magas vérnyomás pedig a cukorbetegség előidézője lehet. Láthatjuk: a depresszió lavinaként görgeti a problémák és betegségek sokaságát.

A depresszió pszichés okai

A depresszió pszichés okai között elsősorban az önbizalomhiányt kell megemlíteni. Pontosabban az, hogy nem tudjuk, kik vagyunk valójában, miért vagyunk itt, és mit kellene tennünk. Ezek nagyon fontos kérdések.

A haláleset is okozhat mély depressziót, ha nem tudjuk feldolgozni. Itt megint az a kulcskérdés, hogy megértsük: miért vagyunk itt. A kiégés is okolható. Figyeljük meg: csakis olyanoknál fordulhat elő, akik ideiglenes célokért küzdenek.

A depresszió leküzdése

Egészséges életmód mellett igenis lehetségessé válik a depresszió leküzdése. Ha értékrendünkben a látható eredmények állnak első helyen, a stressz uralkodik majd felettünk. Ha az egyszerű élet, magas szintű gondolkodás óind bölcseleti elvét követjük, akkor mi uralkodunk a hangulataink felett.

Azok az emberek, akik képesek elégedettséget meríteni a jelenlegi életformájukból, nem fognak depresszióba esni. Ez nem azt jelenti, hogy nem törekednek jobbra vagy többre, csupán azt, hogy nem az az elsődleges céljuk. Nem csupán azért küzdenek.

Régi mondás, hogy másokért tenni valami jót, nem hagy időt a szomorkodásra. Az önismeret, a helyes önmegvalósítás mellett nem kell a depresszió árnyékában élnünk.

Fontos kiemelni, hogy már az első tüneteknél törekedni kell egy tudatváltásra. A legfontosabb teendő ilyenkor életcéljaink, egész életstílusunk felülvizsgálata. Ne elégedjünk meg ideiglenes eredményekkel, mert súlyosabb esetben már egészségügyi szakember segítsége szükséges. A legrosszabb esetben a mély és tartós depresszió öngyilkossághoz is vezethet. Rémisztő statisztikák szerint ez a második vezető halálok – főleg a fiatalok körében.

Összefoglalás

A szomorúság olyan múlékony érzelem, mely hozzátartozik életünkhöz. Főleg, ha együttérzőek vagyunk, és mások sorsa is érdekel. Formál minket. Aki pedig valóban önmegvalósult személy, arra a Bhagavad-gítá következő verse illik:

„A boldogság és a boldogtalanság ideiglenes megjelenése, valamint kellő időben való eltűnése olyan, mint a tél és a nyár váltakozása. Óh, Bharata sarja, ezek csak érzékfelfogásból erednek, s az embernek el kell tűrni őket anélkül, hogy zavarnák őt.” (2.14.)

A nyomott hangulat állandósulása vagy váltakozása vidámabb időszakokkal nagyon sok energiánkat felemészt. Azt már tudatosan kezelni kell. Nem az a megoldás, hogy pirulákat dobálunk magunkba! Ezek mellékhatásként még más fizikai problémát is okozhatnak. Ritka kivételtől eltekintve a gyógyszeres kezelés csak tünetmentessé tesz egy darabig, de a probléma gyökerét nem oldja meg. Fontoljuk meg Arisztotelész véleményét: Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége.

Ha Ön vagy valaki a környezetében krízishelyzetben van, hívhatja mobilról is a 116-123 ingyenes, lelki elsősegély számot!

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*