Január 28. Kirtanam - Dél-Indiai klasszikus zene és ének

evathompsonveena1

Eva Thompson - vína es ének
Burns Kati - ének
Gyarmati Gábor – gitár

Február 4., március 10. 19.00

Bevezetés a Hindusztáni Indiai Klasszikus Zenei Rendszerbe -

Tóth Szabolcs előadása szitár zenével

 

toth szabi10

Ezen az estén Tóth Szabolcs szitárművész nemcsak szitározik, hanem segít is megérteni a nyugatitól teljesen eltérő zenei rendszert.

Az est témái:

Bevezetés a hindusztáni rága és tála rendszerébe.

Hogyan hallgassunk indiai klasszikus zenét?

Miért és hogyan számolunk?

Hogyan hallhatjuk meg a zenei jövőt?

Tóth Szabolcsról:

Gyermekkoromtól kezdve próbáltam a bennem lévõ zenéhez hozzáférkõzni. Éveken át színházi-, film-, reklám- és más különféle alkalmazott zenét szereztem, mikor az indiai klasszikus zenével való találkozás gyökeresen megváltoztatta az életemet. Előbb Pandit Budhaditya Mukherjee, az Imdad Khani Gharana világhírű szitárosánál kezdtem tanulni Kalkuttában, majd Mesterem, a gayaki ang, vagyis az "éneklõ szitár" jelenlegi egyik legkiválóbb szitárjátékosa, Pandit Rajeev Janardan, első nem indiai születésű, magántanítványa lettem.

Mesterem mellett olyan kiválóságok tanítanak még, mint a Shankar-gitár legnevesebb művésze, Dr. Kamala Shankar, vagy a tablajátékos Pandit Vinode Pathak. Khyal éneket és tablajátékot, valamint zenetörténetet tanultam Delhi legrégebbi zenei egyetemén a Gandharva Mahavidhyalaya-n, de elvégeztem a világhíres Dhrupad énekes testvérpár, a Gundecha Brothers Dhrupad ének mesterkurzusát is. Jelenleg is folytatom tanulmányaimat mesteremnél, akivel számos esetben szerepeltem egy színpadon. Szólókoncereteket pedig olyan nagyszerű tablások kíséretében adhattam Indiában és Európa számos nagyvárosában, mint Pandit Vinode Pathak, Anil Moghe, Hanif Khan vagy akár Pundlik Bhagwat, akit 2005-ben Magyarországon is hallhatott a közönség.

 

Február 11. 19.00h

A Triginta ütősegyüttes koncertje

triginta 5

A három fiatal ütőhangszeres művész, Nyusztay Iván, H. Magyar Kornél és Szabó Mátyás által alkotott trió egyedülálló muzsikájában különböző kulturális, zenei hagyományok olvadnak össze szerves egységgé, melynek vezérmotívuma a ritmus.

A Triginta Percussion zenéje aktívan táplálkozik az indiai és indonéziai tradicionális zenekultúrák világából - olykor Steve Reich és John Cage szellemi hagyatékán keresztül is szemlélve azokat -, de mindezt egyedi és könnyen felismerhető stílusban alkalmazzák a játék során. A Triginta ebben az értelemben az európai kortárs ensemble-játék hagyományait is követi.

Repertoárjukon saját szerzemények éppúgy szerepelnek, mint dél-indiai, úgynevezett karnatikus improvizációk. Indiai ritmikák találkoznak és folytatnak párbeszédet közel-keleti ütemekkel, a hagyományos jazz formáival - végeredményként pedig különleges, gazdag és sokoldalúan árnyalt muzsikát kapunk.

H. Magyar Kornél 14 évesen kezdett először ütőhangszerekkel foglalkozni, és az évek során figyelme egyre inkább a távol-keleti ritmika felé fordult. Először az indonéziai Sekolah Tinggi Seni Indonesia művészeti akadémia tradicionális zenei szakán tanult jávai gamelánzenét, majd mesterénél, Mamat Rahmatnál Bécsben tanult tovább hangszerén, a kendang nevű jávai kézidobon. 2003-tól kezdett el dél-indiai zenével is foglalkozni: a mridangam nevű dobon kezdett tanulni előbb Budapesten, Murugan Mohan, majd Nyusztai Iván tanítványaként, majd Tichy Snakarantól, aki ma is mestere.

Nyusztay Iván elkötelezettsége az indiai klasszikus zene iránt 1990-ből származik, amikor félretette a flamenco gitárt, és hosszabb időra Indiába utazott. Magyarországra való visszatérését követően szinte azonnal az itthoni tablá-játék legfontosabb művészéhez, Szalai Péterhez szegődött, akinek legelkötelezettebb tanítványává vált. 2000-ben érdeklődése a dél-indiai klasszikus -vagyis az úgynevezett karnatak - zene felé fordult. Ez a világhírű ütőhangszeres virtuóz, Selvaganesh Vinayakram hatásának köszönhető, akitől hosszú évekig tanulta a jellegzetes dél-indiai keretdob, a kanjira játéktechnikáját. A kanjira mellett számos más indiai és olasz ütőhangszeren játszik.

Szabó Mátyás a budapesti Zeneakadémián tanult Ütő szakon, ahol 2007-ben diplomázott, Rácz Zoltán, az Amadinda Ütőegyüttes művészeti vezetőjének irányítása alatt. A Zeneakadémián töltött évek során a Mondo Quartettel a Luxemburgi Nemzetközi Ütőhangszeres Versenyen a négy díjazott kvartett egyikének tagjaként szerepelt. A Zeneakadémián kezdett el az írott zenén kívüli ütőhangszeres technikákkal foglalkozni. Több világzenei együttesnek is alkalmi, vagy állandó tagja.

Február 18. 19.00

Eostar Kamala (US) kirtan estje – spirituális dalok és mantrák szanszkrit és angol nyelven

eostar 2

Eostar Kamala magyar származású dalszerző és –előadó, jógaoktató, 13 éve él az Egyesült Államok nyugati partvidékén. A kaliforniai spirituális kulturális közösségekben találta meg sajátos zenei stílusát, mely az ősi szanszkrit mantrákból és más spirituális és népzenei hagyományokból merít. Szándéka, hogy a transzcendentális hangzás örömtelien rezonáljon a közönségben, és táncra, közös éneklésre is inspiráljon. Saját szerzeményeiben természetes módon ötvöződnek a szanszkrit mantrák és saját versei.

 

 

Február 25. 19.00

Lantos Zoltán születésnapi koncertje Nyusztay Ivánna és H. Magyar Kornáéllal

lantos

A világzene kiemelkedő magyarországi képviselőjét láthattunk vendégül február 25-én: az Indiában is tanult, majd saját kreatív fúziós zenei stílust kialakított hegedűművészt, Lantos Zoltánt születésnapján köszöntöttük a Bharata Kultúrtérben. Betegsége miatt Szalai Péter nem tudott fellépni, H. Magyar Kornél és Nyusztay Iván a Triginta ütősegyüttesből kísérték mridangam-on és kanjirán Lantos Zoltánt.

Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével kezdett foglalkozni, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon. Nyolc és fél évig élt Indiában, tanulmányain kívül komponált és koncertezett. Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte, és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival.

Joomla SEF URLs by Artio