...címmel Birju maharaj csoportja tartott előadást Budapesten és Szegeden.

A kathak egy olyan indiai táncstílus, melyben a ritmus és a dallam egyaránt fontos szerepet játszik. Ez a semmitmondó mondat természetesen semmit sem tükröz abból az élményből, amelyben az előadás nézői részesedhettek, csupán azért voltam kénytelen leírni, hogy eleget tegyek az India Hangja felkérésének.

Tehát meg sem kísérlem, hogy az előadást méltassam vagy ismertessem. Az előadás előtti technikai próba közben Birju maharajjal és Sasvati Sen táncosnővel beszélgethettem. E beszélgetés néhány részletét idézem fel most, melyből megtudhattam, mi is a kathak valójában. A ritmus, a szív ritmusa, mindig ugyanaz, és minden zene alapja. A ritmus Isten adománya, hiszen minden ember ugyanezt a ritmust hallhatja saját szívében, mindegyikünk szíve ugyanerre a ritmusra dobog. A kathak a ritmus és a hang kombinációja, melyben a ritmus, a dob a férfi principium; a hang, a dallam pedig a női principium megfelelője. Kettőjük kombinációját, ezt a párost, a férfi és a női principium ezen elegyét, a kathakot tehát Isten hozta létre.

A kathak évszázados történet-mesélő táncforma, mely eredetileg templomi tánc volt. Később, a mohamedán időkben, a mogul uralkodók udvaraiba költözött. A mohamedán uralkodók nem nyomták el a hindu kultúrát, az utolsó ohamedán uralkodó, Bahadarsa Zagar például hindu vallásos verseket írt, állítólag nem is rosszakat. Egyfajta mindennapi szinkretizmus jött tehát létre, amelyben a mohamedánok természetesen vették át a hindu elemeket. Sasvati Sen ezt a hindu vallásos kultúra erejének tulajdonítja. Hiszen Krishna, Rama vagy Shiva történetei örökkévalóak.

Birju maharaj déd-déd nagyapja Wasid Ali Sha Lucknow mohamedán ralkodó udvarában táncolt, azonban tevékenysége nem egyszerűen az uralkodó szórakoztatása volt. Lucknow gurunak szólította őt, és hagyományos témájú koreágráfiákat készített ő maga is.

Valamivel később, az angol gyarmati időkben a kathakra nehezebb idők köszöntöttek. Az angolok a kathakra csak mint olcsó szórakozásra tekintettek, és így is kezelték azt. Néhány évtizede a kathak tánc reneszánszát éli Indiában.

A tánc alapelemeit ugyan ma már iskolai keretek között is tanítják, de az igazán elhivatott kezdővel a hagyományos guru-tanítvány viszonyban foglalkoznak, a kölcsönös elkötelezettség szabályai szerint.

Ugyanígy, Indiában a kathak, bár színpadon is gyakran megjelenik, de valójában még mindig templomi tánc. Birju maharaj csoportja is gyakran lép fel kisebb-nagyobb falusi, kisvárosi templomokban – mely az igazi mély odaadás és boldogság forrása és megnyilvánulása is egyben.

Joomla SEF URLs by Artio