meenakshi dora yantra 1

Bh: Mi az elképzelésed a Bharata Kultúrtér művészeti koncepciójával kapcsolatban?

B. M.Dóra: Magyarországon egyre több képviselője van a klasszikus indiai művészeteknek a zene és tánc terén is. Elsősorban nekik szeretnénk itt fellépési lehetőséget adni, de a környező országokban is, pl. Bécsben, Horvátországban vannak olyan művészek, akik magas szinten képviselik valamelyik klasszikus indiai művészeti ágat, rájuk is gondolunk és természetesen Indiából is szeretnénk vendégül látni művészeket. A világban szerencsénkre egyre nagyobb a fóruma ezeknek a művészeti ágaknak. Fúziókra is nyitottak vagyunk.

Másik fontos célunk, hogy a művészek fellépéseiken túlmenően workshop-okat, és előadásokat: ún. „lecture demonstration"-t is tartsanak a hazai érdeklődők számára.

Bh.: Kiknek szól egy ilyen workshop?

B. M.Dóra: Természetesen azoknak, akik már tanultak valamilyen indiai táncformát, vagy akik aktívan táncolnak, de olyan érdeklődőknek is, akik esetleg éppen itt érzik meg, hogy ez az ő útjuk. Tehát nincsenek kizáró okok, mindenkit szeretettel várunk. Fontos viszont tudni, hogy ez egy intenzív és komoly tréning.

Hamarosanegy indiai kathak táncosnőt, Pragati Anand-ot láthatjuk vendégül egy előadásra és workshop-ra is. Az észak-indiai kathak tánc Magyarországon még alig-alig képviselt, ezért ez egy hiánypótló kurzus.

Bh.: Mit jelent pontosan a" lecture demonstration", hogyan kell ezt elképzelni?

B. M.Dóra: Indiában nagy hagyománya van ennek az előadásformának, ott elsősorban a szakmának szól, egy-egy témával foglalkoznak behatóbban. Az előadás két részre oszlik: az előadó részben beszél az adott tárgyról, részben demonstrálja is azt, így nagyon plasztikussá válik mindaz, amiről szó volt.

Magyarországon sokkal nagyobb feladata van ennek az előadásformának: mindenkinek, a szélesebb közönségnek szól, aki szeretne többet tudni az indiai klasszikus művészetekről.

A Bharatában márciusban kezdődő előadássorozaton Dr. Saskia Kersenboom a dél-indiai klasszikus művészetek avatottját és színháztörténészt hallhatjuk: az előadás az indiai szakrális táncosnői kultúrát öleli fel. Úgy gondolom, ez az előadás mind a táncosok, mind a szélesebb közönség érdeklődésére számot tarthat, hiszen a téma egyik legelismertebb szakértőjét hallhatjuk.

Bh.: Ha röviden meg kellene fogalmaznod, mik azok az értékek az indiai kultúrában, amiket nagyon fontosnak tartasz, amit szeretnél megismertetni a magyar közönséggel is, hogyan foglalnád ezt össze?

B. M.Dóra: Nagyon fontos, hogy ne gondolkozzunk beszűkülten a világról, a kultúráról, mintha a „kultúra" Európa, a nyugat kiváltsága lenne. Minél több oldalról látjuk az össz-emberi kultúrát, annál bölcsebb nézőpontot kaphatunk, annál pontosabb képünk lesz. Rálátunk és megértjük a különböző kultúrákat, és nemcsak ösztönszerűen, vagy a felszínt érintve.

Én például a színház felől közelítettem az indiai kultúra felé. Valahová máshová vágytam, és egy-egy workshopon, előadáson keresztül eljutott hozzánk valami az ázsiai művészetekből, színházból. Magával ragadott az a mély, sűrített tudás, ami összerakódik ezekben a tradíciókban: a színháznak a rítussal való egybenőttsége. Mi ugyan álmodozunk erről itt Európában, de nem igazán érezzük, ott pedig ez természetes. Abban a pillanatban, mikor találtam egy ösvényt, ami errefelé vezetett, már nem tudtam róla letérni, míg végül teljesen átformálta az életemet.

Azt gondolom, hogy ha egy európai táncos elmélyül ebben a hagyományban, akkor részesévé válhat vagy egy olyan tudást kaphat, amitől gazdagodik művészete, jobban megérti a saját pozícióját, kulturális hovatartozását is. Olyanok is vannak, akik úgy gondolják, hogy őket ennek a művészeti formának csak egy része érdekli. Ez egyébként a tipikus európai hozzáállás – nincs ebben semmi meglepő, a nagy kultúrák így olvasztják magukba más nagy kultúrák elemeit. Az viszont nagyon fontos szerintem, hogy ne egy felszínes, hanem egy valódi tudás öröklődjön tovább nyugat felé.

Joomla SEF URLs by Artio