Kakarla Tyagaraja, az indiai zene szent zeneszerzője

India nagyjai


Kakarla Tyagaraja nemcsak Dél-India szent zeneszerzője volt. Az indiai klasszikus zene egyik műfajának, a karnatik zenének utolérhetetlen művésze is. Számos beszámoló készült személyiségéről, életéről és munkáiról. Több száz odaadó dalt komponált, leginkább az Úr Ráma dicséretére. Ezek közül sok ma sem vesztett népszerűségéből. Külön említést érdemel „Pancharatna kriti” „Öt gyöngyszem” című kompozíciója. A szépség, a harmónia, a szabadság és az igyekezet eszményeinek szenvedélyes odaadó zenei megfogalmazásával lelkesítette korát és utókorát.

Tyagaraja ejtsd. Tjágarádzsa természetesen jól ismert Dél-Indiában, de a világ többi részén valószínűleg nem. Tyagaraja számára a zene a bhakti, az Isten iránti odaadás szinonimájaként kapott értelmet. Ilyen odaadással állította össze első zenei gyűjteményét, a „Namo samo raghuvayya”-t, miközben csak 13 éves serdülő volt. Indiában sokan a világ legnagyobb énekes-szentjének tartják, akinek szíve tele volt az Úr iránti szeretettel és odaadással, s aki kozmikus tudatossággal rendelkezett.

Az indiai klasszikus zene két fő irányzata

Indiában a klasszikus zene két domináns stílusa létezik: a hindusztáni, amelynek területe észak, és a karnatik zene, mely nagyrészt délre korlátozódik. A karnatik zene kezdetei Purandara Das nevéhez fűződnek, és három híres zenész is kötődik e műfajhoz. Kakarla Tyagaraja a legkiemelkedőbb művész volt, aki nem véletlenül kapta meg a „szent” előnevet sem. Tyagaraja zsenije szó szerint páratlan, Indiában úgy tekintenek rá, mint a nyugati zenében Beethovenre vagy Bachra.

Kakarla Tyagaraja élete

Kakarla Tyagabrahmam, ismertebb nevén Tyagaraja 1747. május 4-én egy Tiruvarur nevű kisvárosban született, brahmin családban. Itt a királyi védelmet kiterjesztették minden irodalomtudósra és híres művészére. Tyagaraja volt Ramabrahmam és Sitamma harmadik fia. Az apa az akkori tanjavuri király pártfogoltja volt, és kulturális tevékenységet folytatott a királyi udvarban.

Fiatal fiúként Tyagaraja minden nap, a templomba vezető úton elment egy Sonti Venkataramiah nevű zenetanár háza előtt, és megállt, hallgatta a zeneórákat. Egy nap a tanár egy nehéz kérdést tett fel tanulóinak, de egyikük sem tudott felelni. A kint álló Tyagaraja bekiáltotta a helyes választ. A tanár csodálkozva ment ki. Rögtön tudta, hogy előtte áll az álomdiák.

Tyagaraja rendkívüli odaadása Ráma iránt

Tyagaraja zenei órákat vett, hamarosan énekesként debütált, majd koncertművészé vált. Számára a zene jelentette az Istennel való közvetlen kommunikáció útját. Tyagaraja apja, Ramabrahmam bekerült a hatalmas Ráma-Mantra énekcsoportjába. Tehát az apa megtanította fiát, hogyan imádkozzon Rámához. Apjához hasonlóan, Tyagarajot is elvarázsolta Ráma nevének éneklése, szinte megállás nélkül zengte a szent nevet.

Kakarla Tyagiraj indiai zene idézet

Tyagaraja csendben elkezdte imádni a bölcs Náradát, hogy megismerje a zene mélyebb titkait. Az indiai szentírások és hagyományok szerint Nárada vándorló szent, aki útja során is mindig az Úr dicsőségét zengi. Tyagaraja hamarosan elsajátította a zenei hangok titkát és rejtélyét. Ettől kezdve teljesen Rámának szentelte művészetét, dalai nagy része is róla szólt.

„Ebben a világban sokkal finomabb élvezet az Úr Ráma nevének énekelése, mint szomjazónak az ivóvíz enyhe, mint a koldusnak a kincsesláda öröme.”

Az indiai klasszikus zene ragyogó csillaga

Tyagaraja hamarosan ismertté vált. Egy nap guruja arra kérte, hogy énekeljen néhány saját kompozíciót a vezető zenészek jelenlétében is. Bár Tyagaraja eddig elkerülte a nyilvános éneklést, engedelmeskedett tanítójának, és hatalmas sikert aratott. Természetesen a következő fellépésnek a királyi udvarban kellett történnie. Tyagaraja azonban nem vágyott a hírnévre, a fájdalmát fejezte ki azzal, hogy egy csodálatos dalt komponált. A „Nidhi chala sukhama” azt jelenti: „Vajon a gazdagság hoz-e boldogságot?” Így énekelt:

„Mondd el nekem, melyik a jobb? Pénz és hírnév, vagy esély arra, hogy az Úr Ráma jelenlétében legyünk?”

Egy ilyen csodálatos lehetőség elutasítása hallatán Tyagaraja irigy bátyja dühöngött. Idegesítette, hogy öccse mért nem küzd a nagy vagyonért, és bosszúból a szent Kaveri folyóba dobta Ráma, Sita és Laksman kegyszobrait, akiket Tyagaraja szívből imádott. A dalok, amelyeket Tyagaraja komponált a „szétválás” ezen időszakában, érthető módon visszatükrözi az erős gyászt és gyötrelmet. Amikor az árvíz visszahúzódott, megtalálta az elveszett kegyszobrokat. Újabb dalt komponált, ezúttal telve örömmel és extázissal.

Tyagaraja története Tirupathiban

Tyagaraja elméjét Rámacsandrára rögzítette, így a mindennapok történései mindig Őrá emlékeztették, dalai is így születtek. Jellemző a Tirupathi templomban történt eset. A hindu templomok hagyománya szerint, néha nem látszik az oltár, függöny takarja a szentélyt. Amikor Tyagaraja belépett, és nem láthatta urát az oltáron, rögtön énekelni kezdett. Sóvárogva kérdezte:

„Mikor lebben fel ez a függöny? Uram, azért jöttem, hogy lássalak, és Te függöny mögött állsz?”

Tyagaraja valójában imádkozott, hogy a Maja függönye lehulljon, a téveszmék ne fedjék el a valóságot. Dala arról szólt, hogy csak az Úr látomásával rendelkező elme képes torzítások nélkül működni. Ez volt csodálatos dalának valódi jelentése.

Tyagaraja zenei hatása

A kutatók szerint Tyagaraja életében több mint 20 ezer odaadó dalt komponált, de többsége elveszett a rossz dokumentáció miatt. Ma kb. 700 kompozíció ismert. Mindegyik dalt „egyedinek, lelkesnek és isteni kegyelemmel ragyogónak” tekintik. A dalszövegek, az egyes rágák, dallamok áramlása, az odaadó érzelmek áradása fantasztikus varázst ad, és elbűvöli a hallgatókat.

Tyagaraja kompozícióinak legtöbbjében az Úr Ráma áll. Ezek ma is népszerűek, az előadóművészek rendszeresen éneklik. Kompozíciójának egyike Ráma 108 nevét említi. A dal spirituális ragyogása olyan, hogy „a zenei világ hétköznapi halandói számára szinte elképzelhetetlen” – írták róla.

Kakarla Thyagaraja, és az indiai klasszikus zene utókora

Tyagaraja halálának évfordulójakor minden évben egy hetes zenei fesztivált rendeznek Indiában. A zenészek Tyagaraja kompozícióinak énekelésével tisztelegnek előtte. Ezen a napon több ezer ember és több száz karnatik zenész énekli egyszerre az „Öt gyöngyszem” ciklust. Az aláfestést a hegedűk, fuvolák, a nadasvaram, a hagyományos kürt, valamint a dobok: mridangák és ghatamok adják.

Összefoglalás

A karnatik zene egyik legnagyobb alakja, Tyagaraja odaadó dalai révén nemcsak Isten iránti odaadás példamutató személye. Nemcsak zenét komponált, meghatározott egy újfajta kulturális tudatot is. Tyagaraja dalai még ma is Dél-India kulturális hagyatékának legjavát képviselik. Olyan örökséget hagyott hátra, amelyet mind a mai napig követnek az indiai klasszikus zenészek.

Tyagaraja 1847-ben halt meg. Pár nappal a halála előtt, a lemondott életrendbe lépett. Tanítványai visszatértek a saját falvaikba, és tovább ápolták ritka örökségüket.

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*