Nincs többé Ambassador. Nemrégiben még csak arról olvashattunk, hogy majdnem negyedszázadnyi idő után a francia Peugeot újra az indiai autók piacára készül. A közelmúltban pedig már azt is megtudhattuk, hogy 12 millió dollárért a Peugeot tulajdonába került az indiai autómárka, a Hindustan Motors ikonikus típusa, az Ambassador.

 Indiai automárka Ambassador taxi

Fotó: Leveles Zoltán

 

Az ikonikus indiai autómárka

Az 56 évig folyamatosan gyártott Ambassador 2014-ben gördült le utoljára a futószalagról. A legendás indiai autómárka nem szuper technikai adottságai miatt volt közkedvelt, hanem mert erős futóműve jól bírta az indiai útviszonyokat. Amellet, hogy jól tűrte a kátyúkat, formatervezése is rendkívül közkedvelt volt. Folynak a találgatások: mi lesz a sorsa India legnépszerűbb autójának?

Az Ambassador indiai autómárka története

Az Ambassador 1960-1980 között státusszimbólum volt Indiában. Ő volt az egyetlen sorozatgyártású luxusautó a megannyi indiai autómárka között. Kormányzati körökben is közkedveltségnek örvendett. Nem a jó megjelenésével vált híressé, mégis egyedi látványt nyújtott. Ez volt az első dízel típus is, felszereltségében már a légkondicionálás is szerepelt.

 

Indiai automárka Ambassador reklám

 

Minden leírás megemlítette, hogy a kézifék ritkán működött megfelelően, vagy kormányzára gyakorlatilag nem létezett. Ennek ellenére mind a mai napig még jó néhányat látni az indiai városokban. A karosszéria alig változott az évek múlásával, talán ezért is szerették annyira a stabil, és tulajdonképpen mára már extavagáns indiai autmárkát. Ráadásul mindig könnyebb javítóműhelyt találni olyan kocsira, ahol nincsenek speciális high-tech javítások.

Tucatnyi indiai autómárka járműi futnak a kontinensnyi országban


Hindustan Motors-t 1942-ben alapították, néhány évvel India függetlenné válása előtt, az Ambassador a brit Morris Oxford helyi változataként készült. Az Indiai Köztársaság megalakulása után az Ambassador az ország jelképévé vált. Az első indiai autógyár 1956-ban, a nyugat-bengáliai Uttarpara városában alakult, majd 1957-ben az Ambassador megkezdte több mint fél évszázados karrierjét. Csak Kalkuttában 33 ezer Ambassador taxi közlekedett az utakon.

 

Indiai automárka Ambassador taxi

 

A múlt emlékeként ma még megtalálható a forgalomban néhány autó. Amit régen a modern kocsik jelentettek, az most az Ambassador: új divat, aminek láttán elmosolyodnak a járókelők, és megfordulnak utána. Néhány család számára, mint valami régi ereklye ott áll az udvar eldugott sarkában, mert nem akarnak megválni tőle. Mint a neve is jelzi: Nagykövet volt, egy darab indiai történelem.

Indiai autómárka lista

Íme, a legfontosabb indiai automárkák listázva

  • A Tata | 1945-ben alakult. A cég 2008-ban nemes egyszerűséggel megvásárolta a Jaguart és a Land Rovert (!). 2016-os adatok szerint a Tata 37005 dolgozót foglalkoztat. A Tata magyarországi forgalmazója a Tata autó. A cég honlapja itt található: Tataautó.
  • Maruti Suzuki | 1981-ben alakult indiai autógyár, melyben az eredeti Suzuki 46%-ban tulajdonos. Évente 1450000 gépjármű gurul le a gyártósorukról. A személyautó piac felét birtokolja. A leggyakoribb indiai autómárka típusai a következők: Ciaz, Ertiga, Wagon R, Alto, Swift, Celerio, Swift Dzire és az Omni.
  • Hindustan Motors | 1942-ben alakult indiai autómárka. Ők gyártották az Ambassadort is. A személygépkocsik mellett tehergépkocsikat is gyártanak. 
  • Az Ashok Leyland | chennai székhelyű indiai autómárka. A világ 4. legnagyobb autóbuszgyártója és a világ 16. legnagyobb tehergépjárműgyára. 11552 főt foglalkoztat. 
  • Mahindra | A 39276 főt foglalkoztató indiai autómárka 1945-ben alakult Pandzsáb államban. Székhelye Mumbaiban található. A Mahindra a világ legtöbb traktorát gyártó cég. Terepjárói és személyautói meglehetősen elterjedtek Indiában.
  • Chinkara Motors | A Mumbai közeli székhellyel rendelkező cég legismertebb autó típusa a Chinkara Roadster 1.8S nevű sportautó. Terepjárókat is gyártanak.

Ezeken kívül az indiai autópiac meghatározó kisebb-nagyobb indiai autómárka járművei futnak az indiai utakon. Ilyenek az Opel India, Eicher Motors, Bajaj Auto, Force Motors, Swaraj Mazda, Standard, Hyderabad Allwyn. Elektomos autó piacon is komoly fejlesztések történnek.

 

 

Joomla SEF URLs by Artio