Nincs többé Ambassador. Nemrégiben még csak arról olvashattunk, hogy majdnem negyedszázadnyi idő után a francia Peugeot újra az indiai autók piacára készül. A közelmúltban pedig már azt is megtudhattuk, hogy 12 millió dollárért a Peugeot tulajdonába került az indiai autómárka, a Hindustan Motors ikonikus típusa, az Ambassador.

 Indiai automárka Ambassador taxi

Fotó: Leveles Zoltán

 

Az ikonikus indiai autómárka

Az 56 évig folyamatosan gyártott Ambassador 2014-ben gördült le utoljára a futószalagról. A legendás indiai autómárka nem szuper technikai adottságai miatt volt közkedvelt, hanem mert erős futóműve jól bírta az indiai útviszonyokat. Amellet, hogy jól tűrte a kátyúkat, formatervezése is rendkívül közkedvelt volt. Folynak a találgatások: mi lesz a sorsa India legnépszerűbb autójának?

Az Ambassador indiai autómárka története

Az Ambassador 1960-1980 között státusszimbólum volt Indiában. Ő volt az egyetlen sorozatgyártású luxusautó a megannyi indiai autómárka között. Kormányzati körökben is közkedveltségnek örvendett. Nem a jó megjelenésével vált híressé, mégis egyedi látványt nyújtott. Ez volt az első dízel típus is, felszereltségében már a légkondicionálás is szerepelt.

 

Indiai automárka Ambassador reklám

 

Minden leírás megemlítette, hogy a kézifék ritkán működött megfelelően, vagy kormányzára gyakorlatilag nem létezett. Ennek ellenére mind a mai napig még jó néhányat látni az indiai városokban. A karosszéria alig változott az évek múlásával, talán ezért is szerették annyira a stabil, és tulajdonképpen mára már extavagáns indiai autmárkát. Ráadásul mindig könnyebb javítóműhelyt találni olyan kocsira, ahol nincsenek speciális high-tech javítások.

Tucatnyi indiai autómárka járműi futnak a kontinensnyi országban


Hindustan Motors-t 1942-ben alapították, néhány évvel India függetlenné válása előtt, az Ambassador a brit Morris Oxford helyi változataként készült. Az Indiai Köztársaság megalakulása után az Ambassador az ország jelképévé vált. Az első indiai autógyár 1956-ban, a nyugat-bengáliai Uttarpara városában alakult, majd 1957-ben az Ambassador megkezdte több mint fél évszázados karrierjét. Csak Kalkuttában 33 ezer Ambassador taxi közlekedett az utakon.

 

Indiai automárka Ambassador taxi

 

A múlt emlékeként ma még megtalálható a forgalomban néhány autó. Amit régen a modern kocsik jelentettek, az most az Ambassador: új divat, aminek láttán elmosolyodnak a járókelők, és megfordulnak utána. Néhány család számára, mint valami régi ereklye ott áll az udvar eldugott sarkában, mert nem akarnak megválni tőle. Mint a neve is jelzi: Nagykövet volt, egy darab indiai történelem.

Indiai autómárka lista

Íme, a legfontosabb indiai automárkák listázva

  • A Tata | 1945-ben alakult. A cég 2008-ban nemes egyszerűséggel megvásárolta a Jaguart és a Land Rovert (!). 2016-os adatok szerint a Tata 37005 dolgozót foglalkoztat. A Tata magyarországi forgalmazója a Tata autó. A cég honlapja itt található: Tataautó.
  • Maruti Suzuki | 1981-ben alakult indiai autógyár, melyben az eredeti Suzuki 46%-ban tulajdonos. Évente 1450000 gépjármű gurul le a gyártósorukról. A személyautó piac felét birtokolja. A leggyakoribb indiai autómárka típusai a következők: Ciaz, Ertiga, Wagon R, Alto, Swift, Celerio, Swift Dzire és az Omni.
  • Hindustan Motors | 1942-ben alakult indiai autómárka. Ők gyártották az Ambassadort is. A személygépkocsik mellett tehergépkocsikat is gyártanak. 
  • Az Ashok Leyland | chennai székhelyű indiai autómárka. A világ 4. legnagyobb autóbuszgyártója és a világ 16. legnagyobb tehergépjárműgyára. 11552 főt foglalkoztat. 
  • Mahindra | A 39276 főt foglalkoztató indiai autómárka 1945-ben alakult Pandzsáb államban. Székhelye Mumbaiban található. A Mahindra a világ legtöbb traktorát gyártó cég. Terepjárói és személyautói meglehetősen elterjedtek Indiában.
  • Chinkara Motors | A Mumbai közeli székhellyel rendelkező cég legismertebb autó típusa a Chinkara Roadster 1.8S nevű sportautó. Terepjárókat is gyártanak.

Ezeken kívül az indiai autópiac meghatározó kisebb-nagyobb indiai autómárka járművei futnak az indiai utakon. Ilyenek az Opel India, Eicher Motors, Bajaj Auto, Force Motors, Swaraj Mazda, Standard, Hyderabad Allwyn. Elektomos autó piacon is komoly fejlesztések történnek.