Ki ne vágyódna egy felsőbbrendű ízre, hogy megtapasztaljon a spirituális fejlődés során? Egy spirituális élmény azonban nem feltétlenül könnyedén átadja magát. Lássuk, milyen választ adni az ősi Bhagavad-gítá-nak a felsőbbrendű íz érzésére?

Egy spirituális fejlődés spirituális élménye

Tipp: Ismerje meg a Védák tanítását és az ősi rítusait >>  Hindu templomi programok Budapesten

Vers a spirituális élményről - Bhagavad-gítá 2.59.

Szanszkrit transzliterált formában:

visajá vinivartanté
niráháraszja déhináha
rasza vardzsam raszó pjaszja
param dristvá nivartaté

Magyar fordítás:

"A megtestesült élőlény ugyan elállhat az érzéki örömöktől, de az érzékek tárgyai utáni szomj megmarad. Ettől csak akkor válhat meg, ha előbb felsőbbrendű ízt tapasztal, és így a tudat rendezhetetlenné válik. "

Elemzés (Leveles Zoltán)

Ebből a versből kiderül, hogy az érzéki örömöktől való tartózkodás nem csak korunkban okoz nehézséget. Nem véletlenül hangzik el ezt az fontos irányt 5000 évvel ezelőtt. Megállapíthjuk, hogy a spirituális élmény nem könnyű felajánlani magát.

Mindemellett az igaz, ahogyan ez egy nagy mester, A. C. Bhagtivédánta Szvámi Prabhupáda szokta mondani, hogy az egyszerűeknek egyszerű, a bonyolultaknak bonyolult.

Lelkítésként a Védikus irodalom sokszor tárja elénk sikertörténeteket. Ugyanakkor nagy emberek lelki hanyatlásairól olvashatunk, melyből megérthetjük, hogy a szenzuális örömök felszabadítása az emberi emlékezet óta nehézséget jelent.

A spirituális fejlődés során megtapasztalt ízek típusai

A spirituális fejlődés útján járók közt többféle megoldást látunk a felsőbb, vagy a valóságos megtapasztalására. Ezek a rendszerezésével szeretnék megkönnyíteni a spirituális fejlődést, hogy a spirituális élményben gazdag életet élhessenek

A spirituális élmény kéjes formája

Egyfajta jellemző hamis hozzáállás, amikor egy spirituális élmény és az érzéki örömök között egyenlőségjel kerül. Ez a tévúton a kéjes élvezetben megtapasztalható röpke öröm a szellemi élmény. Ez egy megtapasztalás lehet verbális, plátói, ölelgetős, mindenféle spirituális masszázsnak eladott kitalált rítus, vagy közvetlen szexuális kapcsolat.

Valódi spirituális élmény azonban így nem tapasztalható meg. A szellemi élmény jellemzője, hogy ha egyszer megtapasztalja, az soha többé nem kíván semmilyen anyagi örömöt, mert a tudata rendezhetetlenné vált.

Spirituális fejlődés a gyorsítópálya tévútján 

A spirituális fejlődés felsőbbrendű ízei megtapasztalása más tévútja, amikor a pótalkatrészek segítségével igyekszünk megtapasztalni a szellemi élményt.

Pótszer is lehet feszültségoldó szeszes ital, könnyű vagy nehéz drog. Mindezek használata egy Bhagavad-gítá határozottan visszautasítja.

A mámorítószerek használata egy spirituális élmény helyett éppen az ellenkező hatást eredményezi. Milyen igazságtalan és értelmetlen volt az élet, ha egy spirituális élmény nem egy spirituális fejlődésnek köszönhető!

Ez azt jelenti, hogy akár egy leggonoszabb náci vagy sztálinista is élvezheti a spirituális élményeket.

Ha azt állítanánk, hogy egy spirituális élmény kiegészítőszerekkel, mint egy szesz vagy egy drogfélék, megtapasztalható, akkor egy materialista világnézet vizeire keverednénk. Egy anyagi filozófia szerint az anyag képes életet létrehozni. Lehetetlennek tartják, hogy először volt lélek, és nyilvánvalóvá vált az anyag.

Egy lelki úton járók, pedig azt mondják, hogy először volt egy lélek, ami nyilvánvaló meg az anyagot.

Eszerint alacsonyabb, anyagi természet sosem lehet oka lelki tartalomnak. Így spirituális élménynek sem.

Pótszereket használnak azok, akik türelmetlenek vagy lusták a lelki fejlődés nyomában vagy nem motiváltak a gyakorllásban. Mi értelme valamit megtapasztalni, ami nem természetes úton nyilvánul meg?

Az álszentek spirituális élménye

Lehet valaki álszent úgy, hogy nem tud róla. Más pedig nagyon jól ismeri, de egy környezet elvárásainak szeretne megfelelőni.

Az álszent spirituális fejlődés során egy megtapasztalt spirituális élmény valójában elmarad. Vagy azért mert nem tesz elég erőfeszítést a fejlődés érdekében, vagy mert rosszul tesz, amit tesz.

Viszont váltig állítja, hogy micsoda fantasztikus spirituális élményei vannak.

Olyan ez, mint amikor a gyakorló lusta hegedű tanonc nagy magabiztossággal kiáll, és pont úgy csinálja, mint nagymester. Keze ugyanúgy jár, teste ugyanúgy ide-oda hajlik a játék közben. Arcával éppen ilyen átszellemülést szimulálja, mint egy nagy mester. A kaotikus hangzás viszont magáért beszél. Erről lehet, hogy tudatos, de az lehet, hogy önmagát becsapja.

Mindennek tetejébe, sokan meg tapsolják. A többi álszent, vagy az ártatlan, hozzá nem értők.

Transzcendentális élmény a spirituális fejlődés útján

A Védák szakértői egyértelműen kijelentik, hogy a szellemi élmény megléte nélkülözhetetlen az elszánt törekvés, a szívből jövő lelkesedés, a tartartás, a hiteles tanítók helyes követése, a szabályozó elvek betartása és az nemkívánatos társaság elkerése.

Az odaadás ízei megtapasztalásához szükséges e hat elemet Rúpa Gószvámí foglalta össze. Hogyan haladhatnánk előre egy spirituális fejlődés útján, ha nem tennénk meg érte minden tőlünk telhetőt?

Ha pedig megteszszük, akár csak néhány perc erejéig, azonnal megtapasztalható egy spirituális élmény. Ez az élmény pedig további lelkesedéssel és kitartással lát el bennünket.

Összefoglalva

Mindebből megérthetjük, hogy a szellemi élmény, vagyis a lelki íz megtapasztalása nem egy olcsó mutatvány. A spirituális fejlődés útján ugyanúgy szükség van az elszántságra és a szívből jövő lelkesedésre, mint az anyagi sikerek elérésében.

Sőt, még annál jobban. Viszont megéri. Mert egy spirituális élmény hatása a spirituális fejlődésünknek köszönhetően erősödik, és képes lesz elröpíteni nekünk a végcélig.

 

 

 

 

Joomla SEF URLs by Artio