Ki ne vágyódna felsőbbrendű ízre? Mi mást szeretne megtapasztalni a spirituális fejlődés során? A transzcendentális élmény azonban nem feltétlenül adja magát könnyen. Lássuk, mi az ősi Bhagavad-gítá módszere a spirituális élmény felsőbbrendű ízének érzésére?

 

Egy spirituális fejlődés spirituális élménye

Tipp: Ismerd meg a Védák tanítását és az ősi rítusait >>  Hindu templomi programok Budapesten

Vers a spirituális fejlődés élményéről - Bhagavad-gítá 2.59.

Szanszkrit transzliterált formában:

visajá vinivartanté
niráháraszja déhináha
rasza vardzsam raszó pjaszja
param dristvá nivartaté

Magyar fordítás:

"A megtestesült élőlény ugyan elállhat az érzéki örömöktől, de az érzékek tárgyai utáni szomj megmarad. Ettől csak akkor válhat meg, ha előbb felsőbbrendű ízt tapasztal, és így a tudat rendíthetetlenné válik. "

Elemzés: a Spirituális fejlődés jelei (Leveles Zoltán)

Ebből a versből kiderül, hogy az érzéki örömöktől való tartózkodás nem csak korunkban okoz nehézséget a spirituális fejlődés során. Nem véletlenül hangzik el ezt az fontos irányt 5000 évvel ezelőtt. Megállapíthjuk, hogy a spirituális élmény nem könnyű felajánlani magát.

Mindemellett az igaz, ahogyan ez egy nagy mester, A. C. Bhagtivédánta Szvámi Prabhupáda szokta mondani, hogy az egyszerűeknek egyszerű, a bonyolultaknak bonyolult.

Lelkítésként a Védikus irodalom sokszor tárja elénk sikertörténeteket. Ugyanakkor nagy emberek lelki hanyatlásairól olvashatunk, melyből megérthetjük, hogy a szenzuális örömök felszabadítása az emberi emlékezet óta nehézséget jelent.

A spirituális fejlődés során megtapasztalt ízek típusai

A spirituális fejlődés útján járók közt többféle megoldást látunk a felsőbb, vagy a valóságos megtapasztalására. Ezek a rendszerezésével szeretnék megkönnyíteni a spirituális fejlődést, hogy a spirituális élményben gazdag életet élhessenek

A spirituális élmény kéjes formája

Egyfajta jellemző hamis hozzáállás, amikor egy spirituális élmény és az érzéki örömök között egyenlőségjel kerül. Ezen a tévúton a kéjes élvezetben megtapasztalható röpke öröm a szellemi élmény. Ez a megtapasztalás lehet verbális, plátói, ölelgetős, mindenféle spirituális masszázsnak eladott kitalált rítus, vagy közvetlen szexuális kapcsolat.

Valódi spirituális élmény azonban így nem tapasztalható meg. A szellemi élmény jellemzője, hogy ha egyszer megtapasztalja, az soha többé nem kíván semmilyen anyagi örömöt, mert a tudata rendíthetetlenné vált.

Spirituális fejlődés a gyorsítópálya tévútján 

A spirituális fejlődés felsőbbrendű ízei megtapasztalása más tévútja, amikor a pótalkatrészek segítségével igyekszünk megtapasztalni a szellemi élményt.

Pótszer is lehet feszültségoldó szeszes ital, könnyű vagy nehéz drog. Mindezek használatát a Bhagavad-gítá határozottan visszautasítja.

A mámorítószerek használata egy spirituális élmény helyett éppen az ellenkező hatást eredményezi. Milyen igazságtalan és értelmetlen volt az élet, ha a spirituális élmény nem a spirituális fejlődésnek köszönhető?

Ez azt jelenti, hogy akár a leggonoszabb náci vagy sztálinista is élvezheti a spirituális élményeket.

Ha azt állítanánk, hogy a spirituális élmény kiegészítőszerekkel, mint a szesz vagy a drogfélék megtapasztalható, akkor a materialista világnézet vizeire keverednénk. Az anyagi filozófia szerint az anyag képes életet létrehozni. Lehetetlennek tartják, hogy először volt a lélek, és aztán nyilvánvalóvá vált az anyag.

A lelki úton járók, pedig azt mondják, hogy először volt a lélek, aztán nyilvánult meg az anyag.

Eszerint az alacsonyabbrendű anyagi természet sosem lehet oka a lelki tartalomnak. Így a spirituális élménynek sem.

Pótszereket használnak azok, akik türelmetlenek vagy lusták a lelki fejlődés nyomában járni vagy nem motiváltak a gyakorlásban. Mi értelme valamit megtapasztalni, ami nem természetes úton nyilvánul meg?

Az álszentek spirituális élménye

Lehet valaki álszent úgy, hogy nem tud róla. Más pedig nagyon jól ismeri, de a környezet elvárásainak szeretne megfelelni.

Az álszent spirituális fejlődés során a megtapasztalt spirituális élmény valójában elmarad. Vagy azért, mert nem tesz elég erőfeszítést a fejlődés érdekében, vagy mert rosszul teszi, amit tesz.

Viszont váltig állítja, hogy micsoda fantasztikus spirituális élményei vannak.

Olyan ez, mint amikor a gyakorló lusta hegedű tanonc nagy magabiztossággal kiáll, és pont úgy csinálja, mint nagymester. Keze ugyanúgy jár, teste ugyanúgy ide-oda hajlik a játék közben. Arcával éppen ilyen átszellemülést szimulál, mint egy nagy mester. A kaotikus hangzás viszont magáért beszél. Erről lehet, hogy tudatos, de az is lehet, hogy önmagát becsapja.

Mindennek a tetejébe sokan megtapsolják. A többi álszent, vagy az ártatlan hozzá nem értők.

Transzcendentális élmény a spirituális fejlődés útján

A Védák szakértői egyértelműen kijelentik, hogy a szellemi élmény megléte nélkülözhetetlen az elszánt törekvés, a szívből jövő lelkesedés, a tartartás, a hiteles tanítók helyes követése, a szabályozó elvek betartása és az nemkívánatos társaság elkerése.

Az odaadás ízei megtapasztalásához szükséges e hat elemet Rúpa Gószvámí foglalta össze. Hogyan haladhatnánk előre a spirituális fejlődés útján, ha nem tennénk meg érte minden tőlünk telhetőt?

Ha pedig megtesszük, akár csak néhány perc erejéig, azonnal megtapasztalható a spirituális élmény. Ez az élmény pedig további lelkesedéssel és kitartással lát el bennünket.

Összefoglalva

Mindebből megérthetjük, hogy a szellemi élmény, vagyis a lelki íz megtapasztalása nem egy olcsó mutatvány. A spirituális fejlődés útján ugyanúgy szükség van az elszántságra és a szívből jövő lelkesedésre, mint az anyagi sikerek elérésében.

Sőt, még annál jobban. Viszont megéri. Mert egy spirituális élmény hatása a spirituális fejlődésünknek köszönhetően erősödik, és képes lesz elröpíteni minket a végcélig.