Ki ne vágyódna a felsőbbrendű íz megtapasztalására a spirituális fejlődés során? A spirituális élmény azonban nem feltétlenül adja magát könnyen. Lássuk, milyen választ ad az ősi Bhagavad-gítá a felsőbbrendű íz megtapasztalásának kérdésére?

A spirituális fejlődés spirituális élménye

Tipp: Ismerd meg a Védák tanítását és ősi rítusait>> Hindu templomi programok Budapesten

Vers a spirituális élményről – Bhagavad-gítá 2.59.

Szanszkrit transzliterált formában:

visajá vinivartanté
niráháraszja déhináha
rasza vardzsam raszó pjaszja
param dristvá nivartaté

Magyar fordítás:

„A megtestesült élőlény ugyan elállhat az érzéki örömöktől, ám az érzékek tárgyai utáni szomj megmarad. Ettől csak úgy válhat meg, ha előbb felsőbbrendű ízt tapasztal, és így tudata rendíthetetlenné válik.”

Elemzés (Leveles Zoltán)

Ebből a versből kiderül, hogy az érzéki örömöktől való tartózkodás nem csak korunkban okoz nehézséget. Nem véletlenül hangzik el ez a fontos útmutatás 5000 évvel ezelőtt. Megállapíthatjuk, hogy a spirituális élmény nem adja magát könnyen.

Mindemellett az is igaz, ahogyan ezt a nagy mester, A.Cs. Bhagtivédánta Szvámí Prabhupáda szokta mondani, hogy az egyszerűeknek egyszerű, a bonyolultaknak bonyolult.

Lelkesítésképpen a Védikus irodalom sokszor tár elénk sikertörténeteket. Ugyanakkor nagy emberek lelki hanyatlásairól is olvashatunk, melyekből megérthetjük, hogy az érzéki örömök feladása emberemlékezet óta jelent nehézséget.

A spirituális fejlődés során megtapasztalt ízek fajtái

A spirituális fejlődés útján járók között többféle megoldást látunk a felsőbbrendű ízek vélt vagy valós megtapasztalására. Ezek rendszerezésével szeretnénk megkönnyíteni a spirituális fejlődést, hogy spirituális élményekben gazdag életet élhessenek

A spirituális élmény kéjes formája

Egyik jellemző hamis hozzáállás, amikor is a spirituális élmény és az érzéki örömök közé egyenlőségjel kerül. Ezen a tévúton a kéjes élvezetben megtapasztalható röpke öröm spirituális élménynek számít. Ez a megtapasztalás lehet verbális, plátói, ölelgetős, mindenféle spirituális masszázsnak eladott kitalált rítus, vagy közvetlen szexuális kapcsolat.

Valódi spirituális élmény azonban így nem tapasztalható meg. A spirituális élmény jellemzője, hogy aki egyszer megtapasztalja, az soha többé nem kíván semmilyen anyagi örömöt, mert tudata rendíthetetlenné vált.

Spirituális fejlődés a gyorsítópálya tévútján 

A spirituális fejlődés felsőbbrendű ízei megtapasztalásának másik tévútja, amikor pótszerek használatával igyekszünk megtapasztalni a spirituális élményt.

Pótszer lehet feszültségoldó szeszes ital, könnyű vagy nehéz drog. Mindezek használatát a Bhagavad-gítá határozottan visszautasítja.

A mámorítószerek használata a spirituális élmény helyett éppen az ellenkező hatást eredményezi. Milyen igazságtalan és értelmetlen volna az élet, ha a spirituális élmény nem a spirituális fejlődés velejárója volna!

Ez azt jelentené, hogy akár a leggonoszabb náci vagy sztálinista is spirituális élményeket tapasztalhatna egy kis szer hatására.

Ha azt állítanánk, hogy a spirituális élmény pótszerekkel, mint amilyen a szesz vagy a drogfélék, megtapasztalható, akkor a materialista világnézet vizeire keverednénk. A materializmus filozófiája szerint az anyag képes életet létrehozni. Lehetetlennek tartják, hogy először volt a lélek, és abból nyilvánult meg az anyag.

A lelki úton járók, pedig azt mondják, hogy először volt a lélek, abból nyilvánult meg az anyag.

Eszerint alacsonyabb, anyagi természet sosem lehet oka lelki tartalomnak. Így spirituális élménynek sem.

Pótszereket azok használnak, akik türelmetlenek vagy lusták a lelki fejlődés ösvényén vagy nem motiváltak a gyakorlásban. Mi értelme valamit megtapasztalni, ami nem természetesen úton nyilvánul meg?

Az álszentek spirituális élménye

Lehet valaki álszent úgy, hogy nem is tud róla. Más pedig nagyon is jól tisztában van vele, de a környezet elvárásainak szeretne megfelelni.

Az álszent spirituális fejlődése során a megtapasztalt spirituális élmény valójában elmarad. Vagy azért mert nem tesz elég erőfeszítést a fejlődés érdekében, vagy mert rosszul teszi, amit tesz.

Viszont váltig állítja, hogy micsoda fantasztikus spirituális élményei vannak.

Olyan ez, mint amikor a gyakorolni lusta hegedű tanonc nagy magabiztossággal kiáll, és pont úgy csinál, mintha nagymester volna. Keze ugyanúgy jár, teste ugyanúgy ide-oda hajlik a játék közben. Arcával is éppen úgy az átszellemülést szimulálja, mint a nagymesterek. A kaotikus hangzás viszont magáért beszél. Erről lehet, hogy tudatos, de az is lehet, hogy önmagát is becsapja.

Mindennek tetejébe, sokan meg is tapsolják. A többi álszent, vagy az ártatlan, hozzá nem értők.

Transzcendentális élmény a spirituális fejlődés útján

A Védák szakértői egyértelműen kijelentik, hogy a spirituális élmény megtapasztalásához elengedhetetlen az elszánt törekvés, a szívből jövő lelkesedés, a kitartás, a hiteles tanítók helyes követése, a szabályozó elvek betartása, valamint a nemkívánatos társaság kerülése.

Az odaadás ízei megtapasztalásához szükséges e hat elemet Rúpa Gószvámí foglalta össze. Hogyan is haladhatnánk előre a spirituális fejlődés útján, ha nem tennénk meg érte minden tőlünk telhetőt?

Ha pedig megtesszük, akár csak náhány perc erejéig is, akkor azonnal megtapasztalható a spirituális élmény. Ez az élmény pedig további lelkesedéssel és kitartással lát el bennünket.

Összefoglalva

Mindebből megérthetjük, hogy a spirituális élmény, vagyis a lelki íz megtapasztalása nem egy olcsó mutatvány. A spirituális fejlődés útján ugyanúgy szükség van az elszántságra és a szívből jövő lelkesedésre, mint az anyagi sikerek elérésében.

Sőt, még annál is jobban. Viszont megéri. Mert a spirituális élmény hatására spirituális fejlődésünk töretlenül erősödik, és képes lesz elröpíteni bennünket a végcélig.

 

 

 

 

Joomla SEF URLs by Artio