Ki vagyok én? − B.R. Srídhar Maharádzs

Elmélet

Korunk egyik kiemelkedő tanítója, B.R. Srídhár Maharádzs a bengáliai Navadvipban élt asramjában. Miközben a világ minden tájáról odalátogattak hozzá, mint mondják, ajkairól megállíthatatlanul áradt mestereinek mézédes tanítása. A lenti írás is egy ilyen beszélgetésből született 1980 körül.

Srídhár Mahárádzs tanítása nagy hatással volt a magyarországi vaisnavizmusra is. A.Cs. Bhaktivédánta Szvámí Prabhupád tanítványai közül szeretett mesterük eltávozása után, mesterük javaslatára többen Sridhár Maharádzshoz fordultak további tanításért. Így tett a többek között Magyarországon is tanító B.A. Narayan Maharádzs és B.A. Paramadvaiti Maharádzs.

A szöveget fordította és az előszót írta: Leveles Zoltán

Tipp: Asrami programok a Bharatában


B.R. Srídhar Maharádzs

Ki vagyok én?

Ki vagyok én…? Ki vagyok én? Hús és vér? Netán az álmaimban megtapasztalt mentális rendszer? Vagy ahogyan az Upanisádok, a Védák és a Bhagavad-gítá írja,

indrijáni paranj ahur
indrijebhjah param manaha
mananas tu para buddhir
jo buddheh paratasz tu szah

A cselekvő érzékszervek felsőbbrendűek a tompa anyagnál, az elme az érzékeknél, az értelem az elménél, de ő [a lélek] még az értelemnél is magasabb rendű.(3.41.)

Hogyan találjunk önmagunkra? Mi vagyok én? Az anyagi elemek része vagyok? Vagy valami több? Az anyagi felfogáson túllépve létem a tudás és a szeretet megtámadhatatlan magas síkján nyilvánul meg. A tudáson túl található a boldogság és a szeretet magasabb síkja. Kihasználás, lemondás vagy odaadás? Az odaadás legmagasabb szintje a meghódolt odaadás.

Hol a valódi otthonom?

Hol szeretnénk élni? A felsorolt állomásokat sorakoztatják fel a javunkra. Nekünk kell kiválasztanunk, hogy melyik síkon szeretnénk élni. Ez nem költészet vagy filozófia, hanem belső igény, őszinte vágyakozás, eltökélt vágy, nem pedig divat, filozófia vagy luxus. Ez egy fontos pont: magunknak kell eldöntenünk, hogy az élet milyen síkján szeretnénk élni.

Szélhámosok síkján? A hazafiak síkján? Oly sok sík létezik. A kihasználók világának manipuláló síkján? Őszintén kell kutatnom, hogy a magam igényei szerint választhassam ki az otthonom. Vissza, haza Istenhez. Hol van hát az otthonom? Szabad akaratból kell döntenem. A szabad akarat problémájával szembesülünk, és őszintén kell mérlegelnünk, hogy eleget tegyünk önvalónk igényeinek.

Ki vagyok én? Hol a valódi otthonom? – Srídhár Maharádzs tanítása szerint őszinte és elszánt törekvéssel kapjuk meg a valódi választ…

Másokat magasabb szintű érdekeik felé fordítani nem erőn felüli törekvés. Azonban először a magam helyét kell őszintén megtalálnom. Ezután felmerül bennünk az igény, hogy másokat is arra a helyre tereljünk.

Janma sarthak para upakar, a képmutató tanításból nem származik magasabb szintű eredmény. Ha egy igaz vezető útmutatásai alapján folytatom a tevékenységem, akkor megszűnhet a képmutatás.

Az őszinte törekvésem kapcsolódik korábbi jámbor tetteim eredményéhez. Ez lehetséges. A szukritim (korábbi jámbor tetteim) révén kapcsolatba kerülök egy igaz tanítóval, majd a képmutatás és az önmegsemmisítő hajlam fokozatosan szertefoszlik. A képmutatás, vagyis a kapatatá, az önbecsapás hajlama elvész. A szukritim összeköt a belső hittel és az igaz tanítóval.

A tisztulási folyamat

A tisztulási folyamatban, az igaz tanító útmutatásait követve minden hiányosság fokozatosan megszűnik. Mindez lehetséges. Szavaim súlya az őszinteségemtől függ. Mások is eszerint a mérce szerint profitálhatnak szavaimból. Rezgésem működik majd bennük.

Éppen ezért a sásztrák többször ismétlik, hogy válogassuk meg a társaságunkat és a tanítónkat. Általános társaságunk és tanítónk megválogatása is jelentős tényező az életünkben. Bizonytalan örökkévalóságban élünk. Helyzetünk biztosítása érdekében keményen kell törekednünk. Ebben a törekvésben pedig a társaság és a tanító jelenti a legnagyobb segítséget.

Post a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*