bittner doraMindig szerettem volna én is, mint mások, nagyszerű hosszú regényekkel elbújni a sarokba és elő se jönni, míg a végére nem értem. Nekem ez sosem ment jól. Személy szerint a versekhez vonzódom, a lírához, és különösképp a szikár tömör lírához. Sőt, az iránytű számomra ez irányba mutat a művészet, vagy talán az élet minden területén.

Minél letisztultabb és sokrétűbb egy forma, annál nagyobb távlatokat nyit előttem, illetve annál nagyobb egységeket érzek közel magamhoz. Az ősi művészeti tradíciók oly spontán velejárója ez. India klasszikus táncai is, gondolok itt a dél-indiai Bharatanatyam-ra, Kuchipudi-ra, Kathakali-ra, Mohini Attam-ra, a kelet-indiai Odissi-re, az észak-indiai Kathak-ra, és az észak-kelet indiai Manipuri-ra, rendkívül esszenciális kifejezési módokat használnak. Egy-egy hosszú történetre olykor, két kézjelből (mudrából) álló mozdulat és egy tekintet utal, mely egy tudatosan szerkesztett koreográfián belül később vissza-visszatér, kibontva és erősítve ezáltal tartalmát, akár csak egy száriba szőtt ismétlődő, gyönyörű motívum.

Ezen táncokon belül tehát a téma és a forma is adott, a zene előre komponált és a koreográfiával szorosan ízesül. A táncos megjelenése szintén egy belátható skálán mozog. A táncos minden egyéni tudása, képessége és szabadsága arra a hogyanra hagyatott, ami attól függ, hogy akkor és ott hogyan „történik" meg benne - helyesebben, hogyan hagyja, hogy megtörténjen benne - az a hosszú történet az alatt a néhány másodperc alatt, míg a gesztus tart. Átjut-e a szívében végbemenő, alámerülő és előbukó érzés, mely egy történet sűrítménye, párlata, és lenyomatot tud-e hagyni a feltételezett nyitott szívű néző lelkében. Ha igen, az a színház csodája, a színház spirituális vetületének egyik hajtása. A megtörténő közös ünnep.

A táncos, ezt a tudást is mélyíti ismétlődő gyakorlásával, napi rutinjában. Az ebben szerzett tapasztalat összeadódik, kristályosodik egy életút során. A megélés, és átadás képessége mégsem feltétlen életkorhoz vagy az átgyakorolt évek számához kötött. Látni Indiában idős mesterek tudásával és tapasztalatával „rendelkező" tíz-tizenkét éves táncosokat, és természetesen nagy szerencse látni fantasztikus tudással rendelkező, fiatalként mozduló, idős mesterek elsöprő erejű megnyilatkozásait a színpadon.

 

Bittner Meenakshi Dóra

Joomla SEF URLs by Artio